لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

یورو ایشیا ریویو: افغانستان حالا با یک وضعیت ناگوار روبه‌رو است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • سیدنی مورنینگ هیرالد

روزنامۀ سیدنی مورنینگ هیرالد مطلبی را زیر این عنوان نوشته است: ادارۀ خزانه داری ایالات متحده اجازه داد کمک ها به افغان ها برسد تا از قحطی گسترده جلوگیری شود.

در ادامه می خوانیم که این اقدام پس از آن است که اداره های امدادرسان، سازمان ملل متحد و طالبان به گونۀ مکرر درخواست کردند که از فروپاشی اقتصادی و گرسنگی بزرگ در افغانستان جلوگیری شود.

سازمان ملل متحد و ادارۀ های مالی بین المللی هشدار داده اند که منع معامله های اقتصادی با طالبان و منجمد ماندن میلیاردها دالر، افغانستان را به یک فاجعه نزدیک کرده.

ادارۀ خزانه داری ایالات متحده چهارشنبه اعلام کرد که برای کسب اطمینان در مورد سرازیر شدن برخی از کمک های بین المللی به افغانستان، جواز های ویژه صادر می کند.

بر اساس این اقدام، با وجود تحریم ها، حکومت ایالات متحده و سازمان های جهانی از جمله سازمان ملل متحد و اداره های غیرحکومتی اجازه می یابند تا در داخل افغانستان فعالیت و کمک رسانی بشری کنند.

به دنبال سقوط کابل به دست طالبان در پانزدهم ماه آگست، ایالات متحده حدود ۹ و نیم میلیارد دالرِ بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد.

روزنامه می نویسد که مقامات گفته اند که ادارۀ جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حال حاضر در مورد آزاد کردن این پول ها غور نمی کند.

تشکیل حکومت همه شمول، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و این که گروه های تروریستی اجازه نیابند از خاک افغانستان تهدید را متوجه ایالات متحده و متحدانش کنند، از خواست های اساسی ایالات متحده و دیگر کشور ها از طالبان است.

  • یورو ایشیا ریویو

نشریۀ یورو ایشیا ریویو در مطلبی به هشدارهای اشاره کرده که افغانستان پس از چند دهه جنگ حالا با یک وضعیت ناگوار رو به رو است.

به باور نویسندۀ مطلب، اگر به موقع اقدام نشود، جهان شاهد فاجعه در منطقه خواهد بود.

در ادامه می خوانیم که سازمان ملل متحد، صندوق بین‌المللی پول و دیگر اداره های کمک کننده هشدار داده اند که به اثر فروپاشی اقتصاد افغانستان در مدت کوتاه فاجعۀ انسانی در این کشور اتفاق خواهد افتاد.

نشریه نوشته است که دلیل اصلی، حاکمیت طالبان است که در نتیجۀ آن تمامی کمک ها با افغانستان متوقف شد.

یورو ایشیا ریویو با اشاره به نشست نوزدهم دسمبر سازمان همکاری اسلامی در پاکستان نوشته است که پاکستان که اقتصادش سخت زیان دیده، به عنوان یک عامل مشکلات در افغانستان حالا نگران است که اگر وضعیت افغانستان زودتر بهبود نیابد، سیلی از مهاجران به آن کشور سرازیر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG