لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

ملل متحد برنامۀ جدید ۸ میلیارد دالری کمک و خدمات را در افغانستان آغاز می‌کند 


آرشیف-توزیع کمک به بیجا شده های داخلی از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پندهندگان در کابل
آرشیف-توزیع کمک به بیجا شده های داخلی از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پندهندگان در کابل

در ادامه تلاش‌ها برای جلوگیری از بحران بشری در افغانستان، سازمان ملل متحد اجرای برنامۀ هشت میلیارد دالری کمک و خدمات را برای این کشور در سال آینده میلادی روی دست خواهد گرفت.

به گزارش روزنامۀ والستریت ژورنال، این برنامه فراتر از ماموریت بشردوستانۀ فعلی این سازمان است که بر احیای سیستم‌های حکومتی و خدمات اجتماعی متمرکز خواهد بود.

در گزارش گفته شده که برنامۀ جدید از تهیه غذا برای کودکان در مکاتب گرفته تا ایجاد شغل و یافتن راه هایی برای پرداخت پول برق وارداتی به همسایه های افغانستان را در بر خواهد گرفت.

والستریت ژورنال از رامز الاکبروف معاون نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان و هماهنگ کنندۀ امور بشری نقل کرده که گفته است: "یک انسان به چیزی بیش از یک لقمه نان نیاز دارد، به عزت و امید نیاز دارد."

رامز الاکبروف معاون نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان
رامز الاکبروف معاون نمایندۀ ویژه ملل متحد برای افغانستان

او همچنان گفته است، نمی‌خواهند که به بدیلِ حکومت در افغانستان مبدل شوند بلکه به گفته اکبروف، مهم است از سیستم‌ها حمایت شود تا دستآوردهای سال‌های گذشته از دست نروند.

در همین حال، آنالینا بربوک وزیر خارجۀ جدید جرمنی می‌گوید که با شرکای بین‌المللی کار می‌کند تا کمک‌ها به افغانستان برسد و از بحران بشری در این کشور جلوگیری شود.

بانو بربوک روز پنجشنبه در برلین گفت پیش‌بینی می‌شود که ۲۴ میلیون تن در افغانستان برای زنده ماندن در زمستان به کمک نیاز دارند.

او افزود: "در مقابل چشمان ما، افغانستان به سَمت بدترین فاجعۀ انسانی روان است. سکتورهای بزرگ اقتصادی سقوط کرده است، بسیاری از مردم گرسنه هستند. وقتی آگاه می‌شوی که خانواده‌ها از ناچاری دختران خود را می‌فروشند تا غذا بخرند به سختی می‌توان آنرا تحمل کرد."

از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اواسط ماه آگست، مشکلات اقتصادی و میزان فقر در افغانستان خیلی افزایش یافته است.

بیش از نُه و نیم میلیارد دالر پول این کشور در امریکا منجمد شده است.

در این حال، ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو نگرانی عمیقش را در مورد وضعیت بشری در افغانستان ابراز کرده.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

ستولتنبرگ در مصاحبه با خبرگزاری دی پی ای جرمنی که دیروز پنجشنبه (دوم جدی ۱۴۰۰) نشر شد گفته که او و دیگر مقام‌های ناتو از متحدین این پیمان نظامی خواسته اند که کمک‌ها را به مردم افغانستان از طریق نهادهای ملل متحد و دیگر نهادهای امداد رسان بین‌المللی فراهم کنند.

ملل متحد در اوائل ماه روان میلادی خواستار حدود چهار و نیم میلیارد دالر کمک بشر دوستانه به افغانستان شده بود.

اکنون معاون نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان می‌گوید که به ۳.۶ میلیارد دالر دیگر هم نیاز است.

رامز الاکبروف گفته است که این کمک مالی باعث می‌شود که مکاتب و شفاخانه ها فعالیت کنند و کارمندان آنها تنخواه دریافت کنند.

به گفته او، این برنامه همچنان به تجارت‌های کوچک و دهقانان کمک می‌کند.

وزارت خزانه‌داری امریکا روز چهارشنبه سه مجوز را صادر کرد تا کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان فراهم شود.

این اقدام همزمان با تصویب قطعنامۀ پیشنهادی امریکا در زمینۀ تسهیل کمک‌های بشری به افغانستان صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG