لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۳

استقبال امریکا از توافق آتش‌بس در شرق اوکراین


نیروهای اوکراین در شرق این کشور
نیروهای اوکراین در شرق این کشور

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا دیروز پنجشنبه (۲۳ دسمبر) از تلاش‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا برای رسیدن به یک توافق آتش‌بس در شرق اوکراین استقبال نموده و از طرف‌های درگیر خواست که تعهدات خود را بصورت کامل بجا آورند.

وزارت خارجه امریکا در یک اعلامیه نوشته است که امیدوار است فضای صلحی که در نتیجه این تلاش ایجاد می‌شود زمینه فعالیت دیپلوماتیک را برای کاهش تشنج منطقوی ایجاد نماید و یک فضای مثبت را برای بحث‌های بیشتر فراهم سازد.

میکو کینونین رئيس دفتر سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین روز چهارشنبه ( ۲۲ دسمبر) توافق‌نامه آتش‌بس را اعلان نموده و آنرا برای مردم منطقه در دو طرف خط تماس مهم‌ترین سند خواند.

در اعلامیه‌ای که بعد از ملاقات بین طرف‌ها به نشر رسید، گفته می‌شود که اشتراک کنندگان، تعهدات جدی خود را برای عملی کردن این توافق نشان داده و گفته اند که از اقدامات برای تقویت موافقتنامه آتش‌بس که در ۲۲ جولای سال ۲۰۲۰ ترتیب شد، دریغ نخواهند کرد.

در این جلسه مقامات اوکراین، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا که به نام گروه سه گانه تماس یاد می‌شود و نمایندگان جمهوری‌های خود مختار دونتسک و لوهانسک اشتراک داشتند.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که این کشور بر تقاضاهای خود از مسکو که موافقتنامه منسک را عملی کند و قوا و مهمات خود را از خط تماس در شرق اوکراين بیرون نماید، دوام خواهد داد.

هدف موافقتنامه منسک ایجاد آتش‌بس پایدار در شرق اوکراین است که راه را برای حل سیاسی بحران باز نگهمیدارد.

این موافقتنامه که با میانجیگری فرانسه و جرمنی در سال ۲۰۱۵ در منسک پایتخت بلاروس امضا شد، چندین بار زمینه آتش‌بس را در شرق اوکراین فراهم کرد ولی هر بار به ناکامی روبه‌رو شد.

وزارت خارجه امریکا همچنان از روسیه خواسته است که قوای نظامی خود را از سرحدات اوکراین دور کند و از صحبت‌های تهدید آمیز و تهاجمی خودداری نماید.

کشورهای غربی روسیه را متهم می‌سازند که ۱۰۰ هزار سرباز را برای حمله بر اوکراین در نزدیکی سرحدات این کشور جابجا کرده است.

روسیه از داشتن چنین نیت انکار می‌کند. ایالات متحده امریکا به روسیه هشدار داده که اگر چنین اقدامی کند با تحریم‌های غیرمترقبه روبه‌رو خواهد شد. در این بحران تا حال ۱۳۲۰۰ نفر کشته شده اند.

کیف بعد از آنکه روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمیا را بطور غیرقانونی به خاک خود الحاق کرد در دو منطقه همجوار خود با روسیه با شورشیان تحت حمایت روسیه در جنگ می‌باشد.

بعد از اعلان سازمان امنیت و همکار ی اروپا در مورد تعهدات عملی شدن موافقتنامه آتش‌بس، اوکراین خوشبینی محتاطانه نشان داده است.

ان لیند وزیر خارجه سویدن که ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عهده دارد توافق آتش‌بس را یک گام کوچک ولی مهم در راه کاهش تشنج در منطقه خوانده است.

XS
SM
MD
LG