لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

طالبان: مذاکرات روی مدیریت ۵ میدان هوایی افغانستان با قطر و ترکیه ادامه دارد


آرشیف، میدان هوایی کابل
آرشیف، میدان هوایی کابل

حکومت طالبان می‌گوید، تا هنوز مذاکرات در مورد مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان با هیئت‌های قطر و ترکیه ادامه دارد.

رسانه‌های ترکیه دیروز(شنبه، ۴ جدی) گزارش دادند که ترکیه و قطر با حکومت طالبان در مورد مدیریت عملیات پنج میدان هوایی افغانستان به توافق رسیده اند.

برخی منابع که از افشای نام‌هایشان خودداری کرده اند به رسانه‌های ترکیه گفته‌اند که انقره و دوحه قبلاً در مورد مدیریت پنج میدان هوایی افغانستان به شمول میدان هوایی بین‌المللی کابل که تحت کنترل طالبان قرار دارد، توافق کرده اند.

به نوشتۀ خبرگزاری"احوال" ترکیه یادداشت تفاهم در مورد تنظیم عملیات میدان‌های هوایی افغانستان، بین شرکت‌های ترکیه و قطر ۷ دسمبر امضاء شده.

منابع دیپلوماتیک به خبرگزاری آنادولوی ترکیه گفته اند که این شرکت‌ها توافق کرده‌اند تا در چارچوب یک مشارکت مساوی در زمینه‌ای بهره‌برداری از میدان هوایی‌ها با یک‌دیگر همکاری کنند.

حکومت طالبان می‌گوید، مذاکرات با هیئت مشترک قطر و ترکیه که روز پنجشنبه وارد کابل شده، ادامه دارد.

میدان هوایی کابل
میدان هوایی کابل

امام‌الدین احمدی سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان دیروز در یک پیام ویدیویی به رادیو آزادی گفت: "در مورد قرارداد پنج میدان هوایی بین‌المللی افغانستان، تیم تخنیکی وزارت ترانسپورت و هوانوردی ما نشستی داشت، انشالله این نشست‌ها ادامه دارد. تا در چارچوب منافع مردم افغانستان با آنها به یک تفاهم برسیم".

با تسلط طالبان بر افغانستان عملیات میدان‌های هوایی بین‌المللی کابل، هرات، ننگرهار، کندهار و مزارشریف تعطیل و یا مختل شده و تا هنوزهم پروازهای تجارتی بین‌المللی با افغانستان به حالت عادی آن بر نگشته است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ۲۳ میزان در شهر استانبول به خبرنگاران گفت که هیئت ترکیه در حال مذاکره با قطر و جانب افغانستان در مورد مدیریت میدان هوایی بین‌المللی کابل است.

گرچه در ابتدا طالبان با این اظهارات مخالفت کرده بودند، اما بعداً یک هیئت را برای گفتگو در این مورد به ترکیه فرستادند.

میدان‌های هوایی بین‌المللی کابل و چهار ولایت دیگر افغانستان برای رسانیدن کمک‌های بشردوستانه و انتقال مردم بسیار مهم تلقی می‌شود.

XS
SM
MD
LG