لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۱

ستانکزی: نیاز است روابط با جهان حفظ شود، زیرا به‌تنهایی حکومت‌داری دشوار است


شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان
شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان می‌گوید که نیاز است تا روابط به جامعه جهانی حفظ شود زیرا به گفته وی افغانستان به تنهای نمی‌تواند مشکلات‌اش را حل کند.

یکی از مقام‌های بلندپایۀ طالبان اتحاد میان افغان‌ها در داخل کشور و ایجاد روابط خوب با جامعۀ جهانی را دو چالش بزرگ در برابرحکومت‌شان می‌داند.

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان که امروز یک‌شنبه در نشستی که از سوی بزرگان اهل تشیع در پیوند به حمایت از حکومت طالبان برگزار شده بود، گفت که آنان به داشتن روابط خوب با جهان نیازدارند.

ما مجبور استم که با جامعه جهانی روابط و یک ترتیب را داشته باشیم، تا مسایل سیاسی، اقتصادی و دیگرمسایل را به پیش ببریم، زیرا به تنهای مشکل است که یک کشور تمام مسایل خود را حل کند.

آقای ستانکزی گفت که جامعۀ جهانی برای ایجاد روابط شرایط را به آنان نهاده است، اما به گفته وی آنان ارزش‌های‌شان را معامله نمی‌کنند.

او افزود: "ما مجبور استم که با جامعه جهانی روابط و یک ترتیب را داشته باشیم، تا مسایل سیاسی، اقتصادی و دیگرمسایل را به پیش ببریم، زیرا به تنهای مشکل است که یک کشور تمام مسایل خود را حل کند."

این درحالیست که جامعۀ جهانی به ویژه کشورهای حامی افغانستان در ۲۰ سال گذشته شرط‌هایی را برای به رسمت شناختن حکومت طالبان ارائه کرده است.

ایجاد حکومت فراگیر، احترام به حقوق بشری از جمله حق آموزش و کار زنان و دختران و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی بخشی از این شرایط اند.

با این وجود معاون سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان از جامعۀ جهانی به شمول امریکا خواست که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند و بگذارند که به گفتۀ او افغان‌ها خودشان کشور خود را بسازند.

این مقام بلندپایه طالبان می‌پذیرد که در داخل کشور مشکل وجود دارد، اما اطمینان می‌دهد که به زودی این مشکلات حل می‌شود.

وی می‌گوید که حکومت‌شان متعهد به تأمین حق کار و آموزش زنان و دختران است و به زودی مکاتب و پوهنتون‌ها بازمی‌شوند.

اما حکومت طالبان پس از حاکمیت‌شان بارها وعده دادند که میکانیزم کار، آموزش و تحصیل زنان و دختران به زودی تکمیل و عملی خواهد شد، اما فعالان حقوق زنان همواره انتقاد می‌کنند که هنوز هم خبری از نهایی و عملی شدن این میکانیزم نیست.

عباس ستانکزی از جوانان هم خواست که در افغانستان باقی بمانند زیرا به گفتۀ او مهاجرت راه حل مشکلات نیست.

عباس ستانکزي له ځوانانو هم وغوښتل چې په افغانستان کې پاتې شي.
عباس ستانکزي له ځوانانو هم وغوښتل چې په افغانستان کې پاتې شي.

دراین نشست شرکت کنندگان نیز از طالبان خواستند برای بهبود زندگی مردم دست به کار شوند.

آنان برگشت مهاجران را برای تامین صلح و ثبات در افغانستان مهم دانستند.

عطاوالله صادق، یکی از شرکت کنندگان گفت: "تا زمانی‌که کمپ‌های مهاجرین در ایران و پاکستان مسدود نشود ما با جنجال‌های بلقوه روبرو خواهیم بود، دراین مورد باید به گونه عمیق کارشود."

قابل یادآوریست که پس از حاکمیت طالبان درافغانستان این دومین نشست بزرگان اهل تشیع در کابل است که به حمایت از طالبان راه اندازی می‌شود.

اما برخی افراد بخصوص زنان هم وجود دارند که پس از آمدن طالبان می‌خواستند در غرب کابل و مناطق شیعه‌نشین با راه‌اندازی راهپیمایی صدای خود را بلند کنند، اما از سوی حکومت طالبان برایشان اجازه داده نشد.

XS
SM
MD
LG