لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

تمرکز دیلی رکورد روی ۵۰۰ هزار کودکی که در افغانستان باخطر مرگ روبه‌رو اند


آرشیف، یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان
آرشیف، یک کودک مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان
  • دیلی رکورد

روزنامه دیلی رکورد چاپ اسکاتلند مطلبی را در مورد پنجصد هزار کودک افغان نوشته که با خطر مرگ در افغانستان رو به رو اند.

این روزنامه همچنین تصاویر از چندین کودک افغان مبتلا به سوء تغذیه را نشر کرده که برای دریافت کمک‌های اولیه به برخی از مراکز صحی منتقل شده اند.

روزنامه نوشته که پس از خروج نیروهای بین‌المللی در ماه اگست از افغانستان، این کشور به دلیل قطع کمک‌های خارجی و فرارسیدن زمستان، با بحران بشری روبه‌رو است.

در ادامه می‌خوانیم که در حالی که مردم در نقاط مختلف جهان شنبه شب برای تجلیل از جشن کریسمس دور میز‌های غذا جمع شدند، در افغانستان جنگ زده، تعداد اندک از مردم می‌دانستند که نیمی از جهان کرسمس را جشن می‌گیرند.

روزنامه دیلی ریکورد به نقل از نهاد‌های امدادرسان نوشته که بیش از هشت میلیون نفر در افغانستان در حال حاضر با گرسنگی مواجه اند و بیش از پنجصد هزار کودک ممکن است که در سه ماه آینده به علت کمبود مواد خوراکی با خطر مرگ رو به رو شوند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته است که وضعیت در افغانستان تا حدی هم بد نیست که جامعه جهانی در موردش سخن می‌گوید.

  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در شماره اخیرش مطلبی را در مورد محدودیت‌های جدید وضع شده از سوی طالبان نشر کرده.

وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر حکومت طالبان توصیه پنج ماده‌ای را به رانندگان صادر کرده.

براساس این توصیه‌ها، شنیدن موسیقی در موتر‌ها ممنوع شده و همچنین از راننده‌ها خواسته شده که زنان بدون محرم را به فاصله بیش از ۷۲ کیلومتر انتقال ندهند.

همچنین استفاده از مواد نشه آور در موتر‌ها منع قرار داده شده و گفته شده که موتر‌ها باید در هنگام نماز متوقف شوند.

دیلی میل به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشته که این توصیه‌ها پس از آن در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که وزارت امر بالمعروف و نهی عن المنکر طالبان چند هفته پیش هم محدودیت‌های را در مورد نشرات تلویزیونی نشر کرد.

این وزارت از مجریان زن در تلویزیون‌های افغانستان خواسته بود که هنگام پشکش برنامه هایشان، حجاب اسلامی را به گونه کامل رعایت کنند.

از زمانی که طالبان در پانزدهم اگست قدرت را یکبار دیگر در افغانستان به دست گرفتند، محدودیت‌های مختلف به ویژه بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند.

طالبان تعهد کرده بودند که حکومت‌شان این‌بار مانند دهه ۱۹۹۰ قوانین سختگیرانه را نخواهد وضع کرد.

رژیم طالبان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی مانع تحصیل و کار زنان در بیرون از خانه شده بود.

در ادامه میخوانیم که در حال حاضر هم دختران در بسیاری از ولایت‌های افغانستان اجازه ادامه تحصیل بالاتر از صنف ششم ندارند و دیروز صدمین روزی بود که این دختران از حق رفتن به مکتب محروم شدند.

در حال حاضر دختران بالاتر از صنف ششم در چند ولایت اندک از جمله بلخ، سرپل و تخار اجازه ادامه تحصیل را دارند.

طالبان در روزهای اول حکومت‌شان گفتند که در چارچوب اسلام و مطابق شریعت به دختران و زنان اجازه ادامه تحصیل و کار بیرون از خانه داده خواهد شد، اما از حکومت طالبان بیش از چهار ماه می گذرد و تا هنوز چنین چیزی تحقق نیافته است.

XS
SM
MD
LG