لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۱

پوتین به‌غرب: اگر خواسته‌های ما برآورده نشود روی گزینه‌های دیگر غور می‌کنیم


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه

رئیس جمهور روسیه همزمان با افزایش تنش با غرب هشدار می‌دهد، اگر خواسته‌های مسکو به ارتباط ضمانت‌های امنیتی برآورده نشود روی گزینه‌های مختلف غور می‌کند.

رئیس جمهور روسیه همزمان باافزایش تنش ناشی از تجمع ده‌هاهزار سرباز روسی در سرحدات اوکراین می‌گوید درصورتی‌که غرب خواسته‌های مسکو برای ضمانت‌های امنیتی را برآورده نسازد روی گزینه‌های مختلف غور می‌کند.

مسکو اوایل ماه جاری مسودۀ اسناد امنیتی را ارائه کرد و از جمله خواست که گسترش ناتو به سوی شرق و همکاری نظامی این پیمان با کشورهای مانند اوکراین و گرجستان باید متوقف شود.

ولادیمیر پوتین درنشست خبری سالانۀ خود هفته گذشته از غرب تقاضا کرد که این خواسته‌ها را "فوراً" برآورده سازد و از نارضایتی خود از روابط ناتو و اوکراین یادآورد شد.

وی هشدار داد، درصورتی که غرب مسیر به گفته وی "تهاجمی" خود را در آستان روسیه ادامه دهد، مسکو اقدامات مناسبی اتخاذ خواهد کرد.

نیروهای اوکراینی در یک رزمایش نظامی
نیروهای اوکراینی در یک رزمایش نظامی

رئیس جمهور روسیه در اظهارات خود که روز یکشنبه ازسوی تلویزیون دولتی این کشور نشر شد درپاسخ به این سوال که واکنش مسکو مشخصاً چه خواهد بود؟ بدون جزئیات بیشتر گفت که واکنش مسکو "می‌تواند متنوع باشد" و به پیشنهاد‌های ارتباط می‌گیرد که کارشناسان نظامی روسیه به وی می‌دهند.

مقامات امریکا اگرچه به‌گونه علنی گفته اند که آنها می‌خواهند دربارۀ خواسته‌های روسیه گفتگو کنند. ولی برخی این مقامات درصحبت‌های خصوصی خود گفته اند که برخی این خواسته‌ها غیرعملی و ناممکن است یا اساساً درتضاد با ارزش‌های غربی قرار دارند.

اما به هرحال، امریکا و متحدین توافق کرده اند که دربارۀ رفع نگرانی روسیه ماه آینده با مسکو گفتگو می‌کنند.

روز شنبه گذشته ازقول یک مقام ناتو گفته شد که ینس ستولتنبرگ سرمنشی این پیمان تصمیم گرفته که نشست شورای ناتو- روسیه بتاریخ دوازدهم جنوری برگزار شود و ناتو درمورد با روسیه درتماس است.

ازسوی دیگر وزارت خارجۀ روسیه گفت که پیشنهاد ناتو زیر بررسی است واز لحاظ چارچوب و زمان به توضیحات نیاز دارد.

این اولین نشست شورای ناتو- روسیه از دونیم سال به این سو خواهد بود.

اوکراین و حامیان غربی این کشور روسیه را متهم می‌کنند که حدود صدهزار سرباز خود را برای حملۀ احتمالی به اوکراین در نزدیکی سرحدات این کشور جابجا کرده است.

شماری از نیروهای روسی
شماری از نیروهای روسی

امریکا و اتحادیۀ اروپا تهدید کرده اند که روسیه درصورت تشدید تنش نظامی به عواقب وخیمی دچار خواهد شد.

روسیه گفته است که نیت حمله ندارد.

مسکو شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را درسال ۲۰۱۴ با خود غیرقانونی ملحق کرد و درجنگ در شرق اوکراین که درنتیجۀ آن تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفر کشته شده اند از جدایی طلبان حمایت می‌کند.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد: "ده هزارسربازی که تمرینات یک ماهه خود را درنزدیکی اوکراین به پایان رساندند، درحال برگشت به پایگاه‌های دایمی خود اند.

وزارت دفاع روسیه از چنین تمرینات در ارمنستان، شبه‌جزیرۀ کریمیای اشغالی، و مناطق جدایی طلب اوسیتیای جنوبی و ابخازیای گرجستان نیز خبرداد.

XS
SM
MD
LG