لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

انجمن ژورنالیستان آزاد و خانوادۀ عارف نوری، خواستار آزادی او شده اند


عارف نوری، رئیس شبکۀ تلویزیونی نورین
عارف نوری، رئیس شبکۀ تلویزیونی نورین

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان و خانوادۀ عارف نوری، رئیس شبکۀ تلویزیونی نورین می‌گویند که طالبان در صحبت با آنان پذیرفته اند که آقای نوری را بازداشت کرده اند.

رومان نوری، پسر عارف نوری به رادیو آزادی گفت که افراد مسلح طالبان حوالی ساعت ۱ پس از چاشت روز یک‌شنبه به خانۀ آنان در منطقۀ پروان سه شهر کابل آمدند و پس از فشار بر شماری از اعضای خانواده او را بازداشت کرده و با خود بردند.

او گفت: "ما هیچ خبری نداشتیم، اصلاً چیزی نبود. سندی در بارۀ بازداشت شدن حاجی وجود نداشت، یک حالت نظامی پیش شد و همه جا محاصره شده و بعداً به یک حالت بی‌احترامانه داخل خانه شدند و حاجی را با خود بردند و نگفتند حاجی را کجا می‌برند و هیچ احوالی نداریم که او در کجا تحت توقیف است".

پسر آقای نوری می‌افزاید که این افراد لباس امنیت ملی را به تن داشتند و با چند موتر رینجر و چند موتر غیردولتی عارف نوری را با خود برده اند.

شماری از نیروهای حکومت طالبان در شهر کابل
شماری از نیروهای حکومت طالبان در شهر کابل

رومان نوری گفت که ذبیح‌الله مجاهد معاون سخنگوی طالبان در صحبت با آنان بازداشت پدرش را از سوی حکومت طالبان تأیید کرده است.

رمان نوری افزود: "با ذبیح‌الله مجاهد به تماس شدیم، تأیید کردند، اما نگفتند در کجا زیر توقیف است؛ گفتند ما تعقیب می‌کنیم و احوال می‌دهیم. رسانه یک نهاد بی‌طرف است و در هیچ جایی مربوط سیاست نمی‌شود؛ به شکل بی‌احترامانه داخله خانه شدند و حتا بر شماری از اعضای خانواده مان با سلاح فشار آوردند که حاجی را بکشند."

اما ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی، معاون او تا هنگام پخش این گزارش در بارۀ این رویداد اطلاعاتی به دست ندادند.

در همین حال حجت‌الله مجددی، رئیس اجرایی انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید که طالبان به این انجمن گفته اند که بازداشت عارف نوری به کار رسانه ای او ربطی ندارد.

آقای مجددی گفت: "آقای نوری را به محل نامعلوم انتقال داده اند، اما تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا موقعیت و علت بازداشت آقای نوری را معلوم کنیم که متاسفانه مشخص نشد و در تماسی که با آقای مجاهد داشتیم آنها گفتند که این قضیه به کار رسانه‌ ای او ربط ندارد؛ به هرصورت آقای نوری صاحب امتیاز یک رسانه است و از مسؤولین می‌خواهیم که در بارۀ بازداشت او برای مان معلومات بدهند."

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در اعلامیه‌ای از حکومت طالبان خواسته است که هرچه زودتر آقای نوری را آزاد کند.

شماری از خبرنگاران و تصویر برداران رسان‌ها در افغانستان با انتقاد از باز داشت عارف نوری صاحب امتیاز تلویزیون نورین می‌گویند که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان جامعۀ رسانه‌ای افغانستان با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.

حامد مایار یکی از این خبرنگاران به رادیو آزادی گفت: "خواست خبرنگاران این است که باید روشن شود که چرا آقای نوری را بازداشت کرده اند؟ آیا به علت فعالیت‌های رسانه‌ای بازداشت شده است یا کدام دلیل دیگر. مبهم بودن این موضوع باعث نگرانی رسانه‌ها شده است."

حامد مایار یکی از این خبرنگاران
حامد مایار یکی از این خبرنگاران

و فضل‌الرحمان آرمان خبرنگار دیگر می‌گوید: "خبرنگاران افزون بر این‌که بازداشت می‌شوند بل برایشان معلومات داده نمی‌شود؛ ما ساعت‌ها پشت درهای وزارتخانه‌ها ایستاد می‌شویم نه می‌گذارند داخل شویم و نه معلومات می‌دهند؛ در خیلی از موارد هنگامی که تصویر می‌گیریم برای مان اجازه نمی‌دهند و تهدیدمان می‌کنند."

بر بنیاد اطلاعات انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در ده روز گذشته ۴ خبرنگار بازداشت و یا لت‌وکوب شده اند.

این انجمن می‌گوید که خلیل فطری خبرنگار آژانس خبری پژواک، ساحل منگل، خبرنگار محلی، و عارف نوری رئیس شبکۀ تلویزیونی نورین در این مدت بازداشت شده اند.

بر بنیاد اطلاعات انجمن ژورنالیستان افغانستان، فرامرز امیری خبرنگار هفته‌نامۀ شمال نیز از سوی نیروهای طالبان لت‌و‌کوب شده است.

در این میان از سرنوشت خلیل فطری و ساحل منگل خبری در دست نیست.

XS
SM
MD
LG