لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۷

جلسه‌ای امنیتی میان مقام‌های روسیه و امریکا در دهم جنوری برگزار می‌شود


بیرق‌های ملی ایالات متحده امریکا و روسیه
بیرق‌های ملی ایالات متحده امریکا و روسیه

قصر سفید می‌گوید که مقامات امریکا و روس در دهم ماه جنوری روی مسائل امنیتی گفت‌وگو خواهند کرد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به خبرگزاری‌های فرانس پرس و رویترز گفته است که گفت‌وگو‌ها روی کنترل اسلحۀ اتمی و اوکراین متمرکز خواهد بود.

به نقل از این سخنگو که نامش ذکر نشده، آمده است زمانی که دور یک میز گردهم می آیند، روسیه نگرانی‌های خود را مطرح کرده می‌تواند و امریکا نیز در مورد فعالیت‌های روسیه، از نگرانی‌های خود گفته می‌تواند.

او افزوده است: در جریان گفت‌وگو‌ها شاید روی برخی مسائل پیشرفت شود و روی بعضی مسائل هم ممکن اختلاف نظر وجود داشته باشد که این جزو دپلوماسی است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزارت خارجه روسیه امروز سه‌شنبه (۲۸ دسمبر) در صحبت با خبرگزاری تاس روسیه تاریخ گفت‌وگو‌ها را تأیید و ابراز امیدواری کرد که در این گفت‌وگو‌ها در ژینو روی مسوده‌های پیمان‌های امنیتی که مسکو به واشنگتن فرستاده، بحث شود.

در هفته‌های اخیر، شماری از کشور‌ها بشمول حکومت اوکراین در مورد آنچه تقویت حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرز‌های اوکراین خوانده شده، ابراز نگرانی کرده اند.

حکومت روسیه در سال ۲۰۱۴ شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را جزو قلمرو روسیه کرد.

این مقام گفته که احتمال آن می‌رود که مقام‌های روسیه در ۱۲ جنوری با مقام‌های ناتو هم دیدار کنند و در یک دیدار جداگانه روسیه با مقام‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا که شامل امریکا و متحدان اروپایی آن است در ۱۳ جنوری گفت‌وگو خواهند کرد.

روسیه نشست با ناتو را مهم خوانده اما بر حضور مقام‌های نظامی تاکید کرده.

قرار است که در این نشست در موارد مختلف از جمله افزایش حضور نیروهای روسی در نزدیک مرز اوکراین و درخواست کرملین برای خاتمه گسترش حضور ناتو در شرق اروپا و همکاری نظامی با کشورهای مانند اوکراین، گرجستان و موارد دیگر بحث شود.

اگر نشست شورای ناتو‌-روسیه طبق پیشنهاد ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو برگزار شود، اولین نشست این شورا در دونیم سال اخیر خواهد بود.

نشست میان مقام‌های امریکا و روسیه و همچنان روسیه و ناتو در حالی برنامه‌ریزی شده که واشنگتن و متحدان اروپایی آن مسکو را به تهدید حمله احتمالی بر اوکراین متهم می‌کنند.

روسیه قصد حمله بر اوکراین را انکار کرده و در عوض اوکراین و ناتو را به اقدامات تحریک آمیز متهم کرده است.

امریکا و متحدان اروپایی‌اش گفته اند که در صورت حمله روسیه بر اوکراین، مسکو با تحریم‌های شدید اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG