لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

حکم سربریدن عروسک‌ها از سوی طالبان در هرات واکنش دکانداران را برانگیخت


یک دکان لباس فروشی در ولایت هرات
یک دکان لباس فروشی در ولایت هرات

اتاق پیشه وران هرات به دستور ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این ولایت، از فروشگاه های لباس‌های مردانه و زنانه در شهر هرات خواسته که سر مانکن‌ها یا عروسک هایی که در لباس فروشی‌ها استفاده می‌شوند را قطع کنند.

در اعلامیه اداره امر به معروف و نهی از منکر هرات آمده کسانیکه از این امر سرپیچی کنند با آنان برخورد خواهد شد.

رئیس اتاق پیشه وران هرات می‌گوید که کسبه کاران از این تصمیم اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان زیان مند می‌شوند.

عبدالودود فیض‌زاده رئیس این اطاق در صحبت با رادیوآزادی بیشتر گفت: "حداقل صورت یا روی این عروسک‌ها پوشیده باشد و آنان شکستانده نشوند. به خاطر اینکه هر کدام از این‌ها حدود صد دالر، هشتاد دالر یا هفتاد دالر هزینه برداشته است و اهل کسبه ما بسیار متضرر می‌شوند از نظر مالی."

آقای فیض‌زاده می‌گوید که رئیس امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز دوشنبه به اتحادیه پیشه وران آمده و از اعضای این اتاق خواسته تا تمام کسبه کاران را از این موضوع آگاه کنند.

مالکان دکان‌های لباس فروشی در شهر هرات این اقدام ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان را به زیان‌شان می‌دانند.

محمد ارشاد یکی از این دکانداران می‌گوید که بیش از صد مانکن در سه دکان لباس فروشی‌اش دارد و اگر سرهای این‌ها جدا شوند، مشتریانش دیگر برای خرید به دکان‌های او نخواهند آمد: "این مانکن سالمی که داریم و بیاییم سرش را بزنیم، خیلی خراب می‌شود. مطمئن استم که اگر مشتری زن، طفل و مرد بیاید و هچون چیزی را ببیند، روحیه‌اش می‌شکند و دیگر هیچ امیدی ندارد."

عروسک ها در یک دکان در هرات
عروسک ها در یک دکان در هرات

برخی از باشندگان هرات نیز به این موضوع واکنش نشان داده اند.

فرزاد ۲۱ ساله یکی از اینها است. او می‌گوید هیچ تغییری در رویکرد طالبان نسبت به حکومت قبلی‌شان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی به وجود نیامده است: "هیچ تفاوتی با گذشته ندارند و همان محدودیت‌های سابق دوباره ایجاد می‌شود. این‌ها تا هنوز در سطح بین‌الملل شناخته نشده اند و اگر این‌ها شناخته شوند، بدتر از سابق هم امکان دارد بر ما محدودیت وضع شود."

ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات می‌گوید که مانکن‌ها و عروسک‌ها در دکان‌های لباس فروشی همانند بت اند و این کار برای این اداره پذیرفتنی نیست.

شیخ عزیزالرحمان رئیس این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت که باید سر مانکن‌ها از تن‌شان جدا شود: "این‌ها بت استند، منکرات استند. به خاطر سهولت و اینکه متضرر نشوند، گفتیم که کم از کم سرشان جدا شود و چیزی که بدون سر ایستاده شود مشکل ندارد. چون رخت به بدن همان بت معلوم می‌شود. سرش که نباشد باز حکم بت ندارد."

یک دکان لباس فروشی در هرات
یک دکان لباس فروشی در هرات

اما محمد محق پژوهشگر علوم اسلامی دیدگاه دیگری دارد: "این تفسیر که طالبان از امر به معروف ونحوه تطبیق آن ارائه می‌کنند غیرعلمی، دور از ضوابط شرعی و جاهلانه است. موضوع بت مفهوم که اینها می‌گویند به هیچ صورت ندارد. ساختن عروسک وسایل سرگمی و لوازم بازی به هیچ صورتی به مفهوم بت نسبت پیدا نمی‌کند."

آقا محق در ادامه گفت که بت یک چیزی است که در آن تقدس وجود داشته باشد، تعلق خاطر روحی و معنوی به آن به وجود بیاید و انسان در مقابل آن کرنش و تعظیم کند: "اگر در نظر بگیریم بت کسی است که از آن اطاعت مطلق صورت می‌گیرد و حزب و گروهی است که به آن تقدس داده می‌شود."

XS
SM
MD
LG