لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۲

واکنش مردم و هنرمندان به شکستاندن آلات موسیقی از سوی افراد مسلح


آرشیف- آلات موسیقی. عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- آلات موسیقی. عکس جنبه تزئینی دارد

پخش یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد برخی افراد مسلح بدون یونیفورم و با شعار الله اکبر وسایل موسیقی را می‌شکنند، واکنش شماری از آوازخوانان و دیگر شهروندان افغانستان را برانگیخته است.

این نوار تصویری از روز گذشته به این‌سو در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. اما مشخص نیست که این نوار تصویری چه زمان و در کجا ثبت شده است.

زر ولی افغان، آواز خوان است. او می‌گوید، با دیدن این نوار تصویری بسیار غمگین شده است: "اگر شما موسیقی را بگیرید و فرهنگ را بگیرید هیچ چیز دیگری در دنیا وجود ندارد که آنها را به عنوان یک ملت معرفی کنید که کدام مردم و یا قوم است زیرا موسیقی بخشی از فرهنگ است و موسیقی فرهنگ را ترویج می‌کند."

شفیع الله، یکی از خوانندگان محلی در ولایت کنر می‌گوید: ​"این یک صدمه برای همه هنرمندان است زیرا ما بخشی از افغانستان هستیم و این یک صدمه بزرگ برای تاریخ هنر افغانستان است."

نشر این نوار تصویری در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی با انتقادات کاربران زیادی رسانه‌های اجتماعی مواجه شده است.

از سوی دیگر برخی از باشندگان کابل می‌گویند که این عمل تحقیر به موسیقی افغانستان است.

هادی یک باشنده کابل به رادیو آزادی گفت: ​"تحقیر کردن موسیقی افغانستان، تحقیر کردن به خود است؛ نگاه تحقیرآمیز به موسیقی افغانستان، به معنای نگاه تحقیرآمیز به فرهنگ افغانستان است."

در همین حال شماری از آوازخوانان افغان که نخواستند نامشان در گزارش گرفته شود، با ارسال تصاویری به رادیو آزادی، ادعا دارند که شماری از نیروهای نظامی طالبان پس از برقراری حکومت‌شان در افغانستان به دفترهای آنها یورش برده و آلات موسیقی آنها را نابود کرده اند.

ذبیح الله مجاهد، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی حکومت طالبان گفت که بررسی‌ها را آغاز کرده اند تا مشخص شود که این کار از سوی افراد خودشان انجام شده است یا نه.

این در حالیست که عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر بالمعروف و نهی از منکر طالبان، به رادیو آزادی تأیید کرد که این وزارت به رانندگان توصیه کرده که دیگر در موترهای خود به موسیقی گوش ندهند.

XS
SM
MD
LG