لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

به بیجا شده ها و زنان بیوه در کابل کمک توزیع شد


آرشیف- شماری از بیجا شده ها و زنان بیوه در انتظار دریافت کمک
آرشیف- شماری از بیجا شده ها و زنان بیوه در انتظار دریافت کمک

آزاده مادر سه فرزند است و می‌گوید، ۵ ماه پیش به دلیل مشکلات ناامنی و اقتصادی از ولایت کاپیسا به منطقۀ چهل ستون کابل آواره شده است.

او می‌گوید، شوهرش بی‌کار است و در وضعیت اقتصادی بدی قرار دارند، اما هیچ کمکی برای آنها از سوی حکومت و موسسه‌های خیریه صورت نگرفته است:‌ "مشکلات ما بسیار زیاد است، شوهرم بیکار است و من در یک خانه کرایی زندگی می‌کنم، چندین بار به وزارت مهاجرین مراجعه کردم اما کسی به مشکل ما رسیدگی نکرد."

آزاده می‌گوید، پیش از این در ولایت کاپیسا وظیفه معلمی داشت، اما حالا بیکار است و با فرا رسیدن زمستان چیزی برای گرم کردم خانه و غذایی برای فرزندانش ندارد.

آزاده یکی از صدها بیجا شده است که به دلایل مختلف از جمله، جنگ و فقر از مناطق اصلی خود بی‌جا شده و اکنون در شهر کابل زندگی می‌کند.

برخی از آنان در حال حاضر در فقر و بیچارگی و در خانه‌های کرایی شب و روز شان را سپری می‌کنند.

بیشتر این بی‌جا شدگان می‌گویند که وضعیت اقتصادی‌شان خوب نیست و نیاز به کمک‌های بشری دارند.

این در حالیست که وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان به روز چهارشنبه از توزیع البسه و برنج به یک هزار زن بیوه و بی‌بضاعت که سرپرستی خانواده های شان را به عهده دارند خبرداد.

عبدالباسط انصاری، مشاور مطبوعاتی این وزارت در مورد این کمک‌ها به رادیو آزادی گفت: ​"این کمک بشردوستانۀ کشور چین که شامل البسه و برنج بود امروز برای یک هزارخانم در کابل توزیع شد که بیجا شده و سرپرستی خانواده‌های شان را به عهده داشتند."

آقای انصاری گفت، این کمک‌ها به اساس سروی انجام شده از سوی این وزارت به مستحقین توزیع شده و قبل از این نیز چنین کمک‌هایی از سوی کشور چین صورت گرفته و به مستحقان توزیع شده است.

او گفت، در حال حاضر ده‌ها هزار عریضۀ درخواست کمک از سوی مستحقان دریافت کرده اند و تلاش دارند تا مستحقین را تشخیص و بعداً برای شان کمک‌رسانی کنند.

مسئولان وزارت مهاجرین وعودت کنندگان حکومت طالبان از تمام کشورها و نهادهای کمک‌کننده می‌خواهند که برای کمک به مستحقین با این وزارت کمک کنند.

در کنار بیش از یک میلیون افراد بیجا شده که آمار آن از سوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان حکومت طالبان ارائه شده، بر بنیاد آمار سازمان‌های بین‌المللی نزدیک به ۲۴ میلیون شهروند افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG