لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

گفته‌های تازۀ محمداشرف غنی در پیوند به فروپاشی نظام جمهوریت


محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان
محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان

محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان می‌گوید، وقتی که کابل سقوط کرد نمی‌دانست کجا می‌رود، اما پس از بلند شدن طیاره فهمید که در حال ترک افغانستان است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان بعد از یک سکوت طولانی‌اش پس از سقوط افغانستان، برای اولین بار در مورد سقوط نظام صحبت کرد.

آقای غنی در مصاحبه‌ای که اخیرا بی‌بی‌سی با او داشت، در مورد روزی که بعد از ظهرش او از افغانستان بیرون شد، گف: "صبح آن روز به ذهنم هم خطور نکرده بود که بعد از ظهر کشور را ترک می‌کنم به من خبر داده بودند که گروه حقانی داخل کابل نمی‌شود، اما دو ساعت بعد این‌طور نبود. از من خواسته شد که به همکارانم به شمول مشاور امنیت ملی اجازۀ ترک افغانستان را بدهم. من منتظر بودم که بسم‌الله خان سرپرست وزارت دفاع به من زنگ بزند و آنچه پیش آمده را به من بگوید او در آن وقت از من خواست به وزارت دفاع بروم ۲۵ دقیقه منتظر بودم، اما موتر نیامد".

محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان و شماری از سران حکومت پیشین کشور
محمداشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان و شماری از سران حکومت پیشین کشور

به گفته آقای غنی، داکتر محب مشاور امنیت ملی و برمانده قطعه پی‌پی‌اس(گارد ویژه ریاست جمهوری) آمدند و به او گفتند که (پی‌پی‌اس) نیروها سقوط کرده و اگر به ماندن در کابل تأکید کند همه کشته می‌شوند.

آقای غنی می‌گوید که حمدالله محب بسیار ترسیده بود و به او بیشتر از دو دقیقه وقت نداد.

به گفتۀ آقای غنی، پیشنهادش این بود که به خوست برود، اما آقای محب برایش گفته خوست و جلال آباد هم سقوط کرده اند.

آقای غنی در این مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است، همه چیز ناگهانی اتفاق افتاد و زمانی‌که طیاره بلند شد آن وقت فهمیده که افغانستان را ترک می‌کند.

در صفحۀ رسمی فیسبوک محمداشرف غنی که جزئیات کامل مصاحبه او با بی‌بی‌سی نشر شده، آمده است، بخاطر جلوگیری از ویرانی کابل از افغانستان رفته است.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان

در صفحه فیسبوک‌اش همچنان نوشته شده است که احتمال می‌رفت در نتیجۀ جنگ بین دو گروه مختلف طالبان شهر ۵میلیونی کابل با خاک یکسان شود.

آقای غنی در این مصاحبه آن اتهام‌هایی را هم رد کرد که گفته شده بود در جریان ترک افغانستان میلیون‌ها دالر را با خود برده است.

آقا غنی دلیل سقوط نظام را اعتماد کابل به خارجیان عنوان کرده است.

محمداشرف غنی همچنان در این مصاحبه گفت که حکومت افغانستان به طور کامل از روند صلح افغانستان و مذاکرات امریکا و طالبان کنار گذاشته شده بود.

پیش از این حمدالله محب، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، رئیس جمهور مخلوع افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که عدم شمولیت دولت پیشین افغانستان در توافقنامه دوحه بین طالبان و ایالات متحده منجر به سقوط دولت افغانستان شده است.

هیئت گروه طالبان در نشست امضای توافقنامه دوحه
هیئت گروه طالبان در نشست امضای توافقنامه دوحه

آقای محب در آن مصاحبه پذیرفته بود که رئیس جمهور غنی به اصرار او کابل را ترک کرد.

رئیس جمهور غنی همچنین در مصاحبه با بی‌بی‌سی ادعا کرد که برای برخی از جنرالان و مقامات امنیتی نظام گذشته، پیش از پیش وعده داده شده بود که به خارج از کشور منتقل می‌شوند و بیشتر پرسنل امنیت ملی پیش از سقوط از افغانستان منتقل گردیده بودند. او یکی از دلایل سقوط ولسوالی‌ها و ولایات را عدم امکانات لوژستیکی عنوان کرد.

پیش از این، مقامات امریکایی سوء مدیریت رئیس جمهور اشرف غنی را عامل سقوط این کشور دانسته بودند. انتونی بلنکین، وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته بود که اشرف غنی به او اطمینان داده بود که افغانستان را ترک نکند و رفتن او فرصت تشکیل یک دولت فراگیر را از ببن برد. ​

انتونی بلنکین، وزیر امور خارجه امریکا
انتونی بلنکین، وزیر امور خارجه امریکا

امرالله صالح، معاون نخست پیشین محمداشرف غنی در صفحۀ فیسبوکش احتمالا در واکنش به این مصاحبۀ او نوشته است: "بزرگ‌نمایی دشمن و مصاحبۀ نوستالژیک راه حل نیست." آقای صالح یکبار دیگر بر مقاومت تأکید کرده، طالبان را جنگجویان نیابتی پاکستان شمرد و به گفته او پاکستان نمی‌تواند بر افغانستان غلبه کند.

رییس جمهور غنی بعد از ترک افغانستان در صفحه فیسبوک خود چند بیانیه کوتاه نشر کرده بود، اما این نخستین بار است که از طریق یک رسانه بین‌المللی در مورد سقوط کابل صحبت می‌کند.

XS
SM
MD
LG