لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۷

مذاکرات احیای توافقنامه اتومی ایران برای ۳ روز متوقف شد


دور هشتم مذاکرات برای احیای توافقنامۀ ایران و قدرت‌های جهان که واشنگتن درسال ۲۰۱۸ از آن خارج شده است دو روز پیش در ویانا آغاز شد.
دور هشتم مذاکرات برای احیای توافقنامۀ ایران و قدرت‌های جهان که واشنگتن درسال ۲۰۱۸ از آن خارج شده است دو روز پیش در ویانا آغاز شد.

مذاکرات احیای توافقنامه اتومی ایران بخاطر تعطیلات پایان سال سه روز متوقف شد.

دور هشتم مذاکرات احیای توافقنامۀ اتومی ایران که در ویانا جریان داشت ظهر روز پنجشنبه بخاطر تعطیلات پایان سال برای سه روز متوقف شد.

برعلاوۀ ایران، دیپلومات‌های بریتانیا، جرمنی، فرانسه، روسیه و چین دراین مذاکرات سهم داشتند.

علی باقری رئیس هیئت ایرانی پیش از توقف مذاکرات با انریکه مورا معاون ادارۀ سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کرد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه دراین مذاکرات در تویت خود گفت که مشوره‌های غیررسمی در چهارچوب مذاکرات ویانا همچنان ادامه دارد.

هیئت ایران این مذاکرات را مثبت خوانده است.

مذاکره کنندگان فرانسه، بریتانیا و جرمنی یک‌روز قبل از توقف گفتگوها گفتند که مذاکرات عاجل است و آنها برای رسیدن به توافق نه چند ماه بلکه چند هفته وقت دارند.

وزارت خارجۀ امریکا گفت که صحبت دربارۀ پیشرفت درمذاکرات قبل از وقت خواهد بود.

هیئت امریکا نیز درجریان مذاکرات در ویانا حضور داشت، ولی درمذاکرات مستقیم سهم نداشت.

دور هفتم مذاکرات برای احیای توافقنامۀ برجام که نخستین چنین گفتگوها در زمامداری رئیس جمهور تندرو ابراهیم رئیسی تلقی می‌شود بتاریخ هفدهم دسمبر پایان یافت.

تهران دراین گفتگوها خواسته‌های جدید را به شمول رفع تحریم‌های امریکا درمتن مسودۀ توافق مطرح کرد.

ایران می‌خواهد که برگشت امریکا به برجام تضمین شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، درآستانۀ ازسرگیری مذاکرات دراین هفته گفت که مهم‌ترین مسئله برای ما این است که به یک مرحلۀ برسیم که اولتر ازهمه ایران بتواند نفت خود را به آسانی وبدون کدام مانع بفروشد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران

ازسوی دیگرنفتالی بینیت صدراعظم اسرائیل که از امکانات اتومی ایران نگران است روزسه شنبه گفت که این کشور با توافقنامه اتومی خوب میان ایران وقدرت‌های جهان مخالف نیست، ولی شک دارد که درنتیجه گفتگو به چنین یک توافق دست یافته شود.

توافقنامه اتومی، مسمی به برجام میان ایران وشش قدرت جهان درسال ۲۰۱۵ امضا شد، ولی واشنگتن درسال ۲۰۱۸ ازآن خارج شد و تعزیرات خود برایران را ازسرگرفت.

XS
SM
MD
LG