لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

حکومت طالبان: مردم ریش گذاشتن را رعایت کنند؛ مردم: این یک مسئلۀ شخصی است


شماری از نیروهای طالبان در کابل
شماری از نیروهای طالبان در کابل

در حالی که وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان چندی پیش در دستوری از مردم خواسته است ریش گذاشتن را رعایت کنند، شماری از مردان می‌گوید این یک مسئلۀ شخصی است و اختیار آن باید با خود مردم باشد.

با این حال به تازه‌گی محمدصادق عاکف سخنگوی این اداره می‌گوید کوتاه کردن یا نه‌تراشیدن ریش در حد یک توصیه است و طالبان حق ندارند که بر هیچ کسی این کار را به زور انجام دهند.

یک بانو که در یکی از شفاخانه‌های کابل داکتر است. یک نوار ویدیو ای را هنگام پرس و جوی افراد طالبان دربارۀ چگونگی حجاب‌اش ثبت کرده است_موضوعی که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در این اواخر در مواردی به آن پرداخته است.

این بانو از سرگذشت‌اش چنین قصه می‌کند: "امروز از طرف شفاخانه که خانه می‌رفتیم موتر حامل ما را ایستاد کردن خود را کارمندان اداره امر به معروف طالبان معرفی کردند و گفتند که خانم‌ها باید حجاب اسلامی را مراعات کنند تنها چشمان شان معلوم شود و همچنین باید بدون محرم نباشند."

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان
وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان

اکنون هم بخشی از دستور دیگر وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان_نه‌تراشیدن ریش_ زبان زد عموم مردم شده است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفته است که "ریش یک سنت است و باید این سنت رعایت شود."

موضوعی که واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

محمد همایون باشنده ولایت فاریاب روز جمعه در این مورد به رادیو آزادی گفت: "هرچند تاکنون در این مورد هشداری نیافته است، اما او نگران است."

او می‌گوید: "ما تشویش روحی داریم که مبادا چگونگی ریش و یا موی ما بلای جان ما شود و کدام تهدید نشویم در آینده. بخاطر این مسئلۀ نگران هستیم چون ریش، پوشیدن کالا مسئلۀ کوچک شخصی است و باید از سوی کسی جبری نشود."

حکمت‌الله باشندۀ ولایت ارزگان نیز دید همسانی دارد.

او می‌گوید: "این‌که ریش بگذاریم و یا نه ثواب و گناه آن مربوط خود ما می‌شود از طالبان خواهش می‌کنیم که در این کار مداخله نکنند."

شماری از نیروهای طالبان در یکی از بازارهای کابل
شماری از نیروهای طالبان در یکی از بازارهای کابل

این در حالی‌است که وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در دستوری از مردم خواسته است که ریش گذاشتن را به عنوان یک سنت رعایت کنند.

موضوعیی که اکنون این نهاد آن را در حد یک توصیه‌ می‌داند و می‌گوید که در عملی کردن آن از زور کار گرفته نخواهد شد.

محمدصادق عاکف سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز جمعه در این مورد به رادیو آزادی گفت: "نخیر مجاهدین حق این را ندارند این حکم را به‌صورت جبری بالای مردان عملی کنند. این یک توصیه است ما فقط برای مردان یک توصیه کردیم."

با این هم، شماری از سلمان‌ها می‌گویند تاکنون نامۀ رسمیی در این باره درنیافته اند، اما نیازی هم به این گونه دستورها نمی‌بینند زیرا همین اکنون کاروبار آنان به گونۀ چشم گیر کاهش یافته است.

یک سلمانی در کابل
یک سلمانی در کابل

گل رحمان یکی سلمان‌ها در ولایت ارزگان می‌گوید: "هرچند طالبان چیزی نگفته اند، اما کارهای ما صفر شده. قبلاً روزانه مشتریان زیادی داشتیم، اما حالا بسیار کم است بخاطر اقتصاد ضعیف مردم از طرف طالبان کدام مشکل پیش نیامده است."

این در حالی است که پیش از این رئیس ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در هرات از فروشنده‌گان لباس‌ها خواسته است که سر گدی‌های لباس را ببرند و اگر چنین نکنند با آنان برخورد شرعی خواهد شد.

آرشیف، عکس‌هایی که توسط طالبان رنگ پاشی شده اند
آرشیف، عکس‌هایی که توسط طالبان رنگ پاشی شده اند

پیش‌تر از این همه شاروالی کابل پاکسازی تصویرهای بانوان را از لوحه‌های آرایشگاه‌ها، لباس فروشی‌ها و بنرهای تبلیغاتی در ۲۲ ناحیه کابل آغاز کرده بود.

XS
SM
MD
LG