لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

نماینده ویژه امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان: از مشکلات آگاهی دارم


شماری از زنان در هنگام تظاهرات مسالمت آمیز با شلیک‌های طالبان روبه‌رو شده اند
شماری از زنان در هنگام تظاهرات مسالمت آمیز با شلیک‌های طالبان روبه‌رو شده اند

نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان می‌گوید بسیار خوب از مشکلات زنان و کودکان افغان آگاهی دارد.

رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان به‌ آن نگرانی‌ها پاسخ گفته است که زنان افغان با آن‌ها مواجه هستند.

خانم امیری پس از گزینش‌اش در این پست برای نخستین بار در تویتی برای زنان و دختران افغان اطمنیان داده است که از مشکلات‌شان باخبر است.

رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان

رینا امیری نوشته است: "به صفت یک زن و مادر من بسیار خوب می‌دانم که در افغانستان زنان و کودکان‌شان بار بحران بشری را تحمل می‌کنند."

بانو امیری دو روز پیش از سوی وزارت خارجه امریکا به حیث نماینده ویژه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان گماشته شد.

بزرگترین چالش در برابر خانم امیری تامین مصونیت دستاوردهای ۲۰ سال گذشته زنان افغان است که اکنون با خطر نابودی روبرو اند.

شماری از زنان روز سه شنبه هفته گذشته با شعار‌های کار، نان و آزادی دست به مظاهره زدند و روی رسیده‌گی به مشکلات‌شان تاکید کردند.

حلیمه پوپلزی یکتن از این زنان در گفتگو با رادیو آزادی از رینا امیری نماینده ویژۀ امریکا برای زنان افغان می‌خواهد تا به مشکلات زنان افغان توجه کند.

همه می‌دانیم که آن‌ها با مردم خشونت می‌کنند حتی آزادی‌های مانند تحصیل درس و کار که حق اساسی زنان است. آن‌را سلب کرده اند این بسیار مهم است که جهان به مشکلات زنان توجه کند.

در عین حال محبوبه سراج یکتن از فعالان حقوق زن در افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید زنان افغان تنها حق مشروع‌شان را می‌خواهند و هیچ خواستی ندارند که با اسلام و فرهنگ مردم افغانستان در تضاد باشد.

محبوبه سراج یکتن از فعالان حقوق زن در افغانستان
محبوبه سراج یکتن از فعالان حقوق زن در افغانستان

خانم سراج می‌گوید: "زنان افغان به همه چیز نیاز دارند مانند تحصیل کار پول همه احتیاج دارند که از یک جا‌به‌جای دیگر بروند مانند اینکه مرد‌ها به آن اجتیاج دارند چیز خاص نیست باید به مشکل زنان رسیده‌گی شود."

از آغاز حکومت طالبان تا کنون زنان و دختران افغان بخاطر بدست آوردن حقوق‌شان چندین باز دست به تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها زدند.

در جریان ۲۰ سال گذشته زنان و دختران افغان در بخش‌های حقوق بشری، بخصوص کار و تعلیم پیشرفت‌های زیادی داشتند.

اما پس از حاکمیت طالبان نگرانی‌ها در این مورد رو به افزایش اند.

پس از حاکمیت طالبان محدودیت‌ها برای دختران بالاتر از صنف ششم و رفتن دختران به پوهنتون‌ها وضع شد در کنار آن برای کارمندان زن ادارات دولتی نیز محدودیت وضع شد و حتی در پست‌های بلند دولتی هیچ زنی گماشته نشده است.

اما با این همه حکومت طالبان می‌گوید آنان به حقوق بشری بخصوص حقوق زنان متعهد هستند و بسیارزود برای متعلمین و محصلین دختر اجازه رفتن به دروس‌شان داده خواهد شد.

یکی از شرط‌های اساسی جامعه جهانی به خصوص امریکا برای به رسمیت شناختن طالبان هم این است که باید آنان به حقوق بشری به ویژه به حقوق زنان متعهد باشند.

XS
SM
MD
LG