لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۱

آیا تضعیف عمدی جنگسالاران سبب سقوط افغانستان شد؟


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

صفحۀ انترنیتی بریتانیایی "یوکی دیفنس ژورنال" مقاله‌ای چاپ کرده که در آن به عوامل سقوط نظام جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان پرداخته شده.

نویسنده مطلب بن اچیسن است که به عنوان یک مقام ناتو برای چند سال در افغانستان ایفای وظیفه کرده است. او این سوال را پیش کشیده که آیا تضعیف، به گفته‌اش، عمدی جنگسالاران سبب سقوط افغانستان شده؟

نویسنده چند نکته را برشمرده. او گفته که طالبان تمرکز‌ شان را از جنوب به شمال افغانستان تغییر دادند. در ادامه آمده که آنان شروع کردند به نفوذ کردن در مناطقی که ساکنانش پس از اتفاقات سال ۲۰۰۱ فکر می‌کردند که از حقوق‌شان محروم شده اند.

اچیسن استدلال می‌کند که اقدامات تیم اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع افغانستان هم به طور ناخواسته به نفع طالبان تمام شد.

در ادامه مطلب آمده که تیم غنی، به گفتۀ نویسنده، جنگسالاران را از نقش‌ها و سمت‌های شان در حکومت منزوی کرد، چونکه از دید ارگ ریاست جمهوری آنان چالشی در برابر قدرت غنی پنداشته می‌شدند.

در بخشی از مطلب آمده که دوری از نفوذ، به قول نویسنده مطلب، جنگ سالاران ستودنی به نظر می‌رسد، اما اچیسن گفته که این امر تلاش‌ها برای دفاع از جمهوریت را تضعیف کرد چونکه آنان نقش مهمی در بخش امنیتی داشتند.

نویسنده گفته که طالبان به طور سیستماتیک به مناطق ضد‌شان رخنه و سرانجام شکل‌گیری مقاومت در برابر‌شان را تضعیف کردند.

با این حال، در ادامه می‌خوانیم که سقوط سریع شهرهای کلیدی به دست طالبان، به ویژه در مناطق شمال، تنها به تضعیف جنگ سالاران توسط غنی مربوط نمی‌شد، بلکه استراتیژی خود طالبان نیز نقش داشت: راهبرد کلاسیک تفرقه بینداز و حکومت کن.

در کنار دیدگاه اچیسن، مقاله‌های گوناگونی در مورد عوامل سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت در اگست ۲۰۲۱ منتشر شده است.

به تازگی، تصمیم گیرندگان و دست اندرکاران طراز اول هم مثل اشرف غنی رئیس جمهور مخلوع و زلمی خلیل‌زاد نماینده سابق امریکا در امور صلح افغانستان در گفت‌وگوهای‌شان مواردی را برشمرده اند. اما نویسنده به این باور است که از لابلای مصاحبه‌ها بر می‌آید که هر یک کوشیده است که به طرزی طرف دیگر را ملامت کند.

روزنامه بریتانیایی گاردین گزارشی را در مورد اقدام تازه طالبان علیه مشروبات الکلی در کابل منتشر کرده.

در گزارش آمده که تیمی از کارمندان بخش استخبارات طالبان به تازگی گفته اند که حدود سه هزار لیتر الکل را در نهری در کابل ریخته اند.

در ادامه آمده که این بخشی از اقدام تازه طالبان در مورد فروش مشروبات الکلی است.

در بیانیه‌ای که بخش استخبارات طالبان به روز یکشنبه منتشر کرد آمده است که سه فروشنده در جریان این عملیات دستگیر شدند.

در گزارش آمده که فروش و مصرف مشروبات الکلی حتی در رژیم قبلی برخوردار از حمایت غرب هم ممنوع بود.

اما در ادامه می‌خوانیم که طالبان در مخالفت خود با آن سختگیرتر هستند.

XS
SM
MD
LG