لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۸

بارش برف و باران در افغانستان تلفات جانی و خسارات مالی برجای گذاشته است


آرشیف- برفباری در ولایت نورستان. عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- برفباری در ولایت نورستان. عکس جنبه تزئینی دارد

هر چند ریزش برف و باران‌های اخیر در ولایات مختلف افغانستان از یک طرف مژده برای کاهش خشک‌سالی را به همراه شده است، اما از سوی دیگر زندگی شماری از خانواده‌های بی‌جا شده و نادار را با مشکل روبرو کرده است.

خانواده هایی که نه سرپناه دارند و نه برای گرم کردن خانه‌های‌شان مواد سوخت و دیگر امکانات.

شعیب در یکی از کمپ‌های بی‌جا شدگان در کابل زندگی می‌کند.

او می‌گوید که به سبب باریدن برف و سردی هوا کودکانش بیمار شده اند و غم تداوی آنان و فراهم کردن امکانات سخت نگرانش کرده است:‌ "زن و اولادهایم همه بیماراند. قسم می‌خورم که توان خرید دوا را ندارم ،تا حال هیچ کسی نیامده که از ما پرسان کند ،سرپناه نداریم، برف می‌بارد و همه ما را بیمار کرده است هرگاه کسی در قصه ما نشود شما یقین کنید که اطفال ما از سردی جان خواهند داد."

این در حالیست که از بارندگی‌ها و ریزش برف سنگین در نزدیک به بیست ولایت کشور خبر داده شده است.

شماری از باشندگان نورستان که از ولسوالی‌های مختلف به مرکز این ولایت بیجا شده اند با وضعیت بدی روبرو شده اند.

هاشم باشنده برگمتال است که اکنون به مرکز این ولایت پارون بیجا شده است: "هرگاه شما از نزدیک وضعیت ما را مشاهده کنید این‌جا بسیار برف سنگین می‌بارد ما بسیار به مشکل گرفتار استیم ،هرگاه با ما کمک نشود اطفال ما از سردی هوا جان خواهند داد."

در دو روز گذشته کندهار نیز شاهد بارندگی و وقوع سیلاب‌های شدید بوده که شماری از باشندگان این ولایت را با مشکل روبرو کرده است:‌ ​"بارندگی بام خانه را بالای ما پایین کرده است ،هوا بلکل سرد است جای برای بود و باش نداریم ،اطفال ما زیرباران هستند،هیچ چیزی برای گرم کردن نداریم خدا همرای ما باشد هیچ کس پرسان ما را نمی‌کند."

این در حالیست که اداره ملی هواشناسی افغانستان از شدید شدن بارندگی‌های بیشتر هشدار داده است.

عکس از برفباری امروز سه‌شنبه (۱۴ جدی) در شهر کابل
عکس از برفباری امروز سه‌شنبه (۱۴ جدی) در شهر کابل

‌این اداره روز دوشنبه در یک خبرنامه از ریزش برف شدید، بارندگی و سرازیرشدن سیلاب در بیشتر ولایت‌های افغانستان هشدار داده بود.

اما مسئولان وزارت مبارزه با حوادث طبیعی حکومت طالبان می‌گوید که برای وضعیت بحرانی در کشور آمادگی کامل دارند و به خانواده‌های آسیب پذیر کمک رسانی می‌کنند.

محمد امین وزیری یکی از مسئولان این وزارت به رادیوآزادی گفت به سبب ریزش باران‌های شدید، برف و وقوع سیلاب‌ها در برخی ولایت‌ها هفت تن جان باخته و چهار تن دیگر زخم برداشته اند:‌ ​"در ولایت بدخشان به اثر برف کوچ پنج تن شهید شده و دو تن دیگر زخمی شده اند، در ولایت نیمروز به سبب وقوع سیلاب‌ها یک تن شهید شده است همچنان به سبب وقوع سیلاب در ولایت فراه یک تن شهید شده و دو تن دیگر زخمی شده اند. در کنار آن به سبب ریزش باران‌های شدید در ولایت کنر نیز شماری از خانه‌ها تخریب شده اما تلفات جانی نداشته است."

او می‌افزاید که شماری از شاهراه‌ها به سبب برفباری‌های شدید مسدود شده که تلاش‌ها برای باز کردن این شاهراه‌ها ادامه دارند.

مسئولان وزارت مبارزه با حوادث طبیعی می‌گویند که رهبری این وزارت به تمام مسئولان ولایت‌ها دستور داده است که با افراد آسیب پذیر کمک رسانی کنند.

این در حالیست که افغانستان از نزدیک به سه سال با خشکسالی شدید روبرو بوده است.

هرچند ممکن بارندگی‌های امسال شماری از دهقانان را خوشحال سازد، اما شاید شماری از افراد نادار که بارندگی‌های اخیر زندگی‌شان را با مشکل روبرو کرده است، برای متوقف شدن این بارندگی‌ها دست دعا بلند کرده باشند.

XS
SM
MD
LG