لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

باستن گلوب: تندباد سرد، آفتاب گرم و مردم گرسنۀ افغانستان


شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
شماری از روزنامه‌های بین‌المللی

چندین روزنامه و نشریه جهان به دستور طالبان در مورد سر بریدن عروسک یا مانکن‌های فروشگاه‌ها تمرکز کرده‌اند.

  • اندپندنت

روزنامه بریتانیایی اندپندنت می‌نویسد، این دستور از سوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ولایت هرات به اجرا گذاشته شده‌است.

به نوشته روزنامه، آگاهان به این باور اند که محدودیت تازه، مشکل را برای شرکت‌های تجارتی و فروشنده‌ها که در رژیم فعلی طالبان با چالش‌های روبه‌رو شده‌اند، بیشتر کرده‌است.

در ادامه به نقل از مرضیه بابکرخیل قاضی پیشین در یکی از محکمه‌های افغانستان آمده که گفته است، دستور طالبان برای سر بریدن مانکن‌ها بی‌رحمی و برخورد کودکانه است.

بانو بابکرخیل که در حال حاضر در لندن زنده‌گی می‌کند، به روزنامه گفته است، در صورتی‌که طالبان یک عروسک را پذیرفته نتوانند، چگونه ممکن است که زن را با صدایش در افغانستان بپذیرند؟

اندپندنت نوشته که حکومت طالبان به‌خاطری این اقدام را به اجرا گذاشته که استدلال می‌کند، عروسک از دیدگاه شرعیت جواز ندارد و حرام است.

شیخ عزیزالرحمان رئیس ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات به رادیو آزادی گفت که مانکن‌ها و عروسک‌ها در دکان‌های لباس فروشی هم مانند بت استند و این کار برای اداره آن‌ها پذیرفتنی نیست.

اما محمد محق پژوهشگر علوم اسلامی گفت که تفسیر طالبان در این مورد غیر علمی، دور از ضوابط شرعی و جاهلانه است.

به‌گفتۀ آقای محق، بت چیزی است که در آن تقدس وجود داشته باشد، تعلق روحی و معنوی برای آن به وجود بیاید و انسان در برابر آن عبادت یا تعظیم کند.

  • باستن گلوب

روزنامۀ امریکایی باستن گلوب به بحران بشری افغانستان تمرکز کرده‌است.

عنوان مطلب است، «تندباد سرد، آفتاب گرم و مردم گرسنۀ افغانستان».

روزنامه می‌نویسد، زمستان شدید، سردی‌اش را آغاز کرده و افغانستان در گرسنه‌گی به سر می‌برد.

در ادامه آمده که کمک‌های بین‌المللی که در نظام جمهوریت ساقط شده، حدود ۸۰ درصد بودجه افغانستان را تشکیل می‌داد، اکنون قطع شده و از عوامل بزرگ بحران بشری در افغانستان دانسته می‌شود.

باستن گلوب نوشته که اداره جو بایدن رئیس جمهور امریکا و سازمان ملل‌متحد، دروازه‌ها به روی نهاد های کمک‌رسانی با مردم افغانستان را بدون نگرانی از تخطی تحریم‌ها باز گذاشته اند، اما روزنامه استدلال می‌کند که این اقدام‌ها بسنده نیست.

در ادامه از دیوید میلیبند رئیس کمیته نجات بین‌المللی نقل شده که به بی‌بی‌سی گفته است که اقتصاد افغانستان کاملاً فرو پاشیده و تنها کمک‌های بشری نمی‌تواند چاره‌ساز وضعیت فعلی باشد.

XS
SM
MD
LG