لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۰

مقاله‌های برخی نشریه‌های بین‌المللی در مورد تحولات اخیر در افغانستان


شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
  • دَ هِل

نشریۀ «دَ هِل» مقاله‌یی در بارۀ انتقادهای سناتوران جمهوری‌خواه امریکا از ادارۀ بایدن به علت ارائه نکردن گزارش در مورد افغان‌های بیرون شده از افغانستان، نشر کرده‌است.

در مقاله آمده که ادارۀ بایدن در ارائه آن گزارش‌های کوتاه آمده که هنگام بیرون شدن نیروهای امریکایی در ماه اگست از افغانستان در مورد بیرون کردن بیش از ۷۸،۰۰۰ افغان توضیح داده بودند.

در مقاله به تویت سناتور جیمز ریچ اشاره شده که گفته بود: "گزارش‌هایی که کانگرس امریکا در مورد ارزیابی بیرون کردن ۷۸،۰۰۰ از اردوی امریکا خواسته بود بیش از یک ماه به تأخیر افتاده است."

در بخش دیگر مقاله به نقل از راب پورتمن آمده که گفته است، به اساس قانون، اداره بایدن باید تا ۳۰ نومبر گزارش خود را در این مورد ارائه می‌کرد که افغان‌ها را پس از چگونه ارزیابی از افغانستان بیرون کرد. او افزوده که "ادارۀ بایدن در این مورد نیز باید معلومات می‌داد که در طیاره‌های ما کی به امریکا آمده است، چه شمار افراد ویزه ویژه مهاجرت را دارند و دیگر چه شمار افراد هستند که در ۲۰ سال گذشته با امریکا همکاری کرده‌اند؟"

در مقاله یادآوری شده که انتقادهای تندی از سوی هر دو حزب در کانگرس بر روند بیرون شدن نیروهای امریکایی در ۳۱ اگست از افغانستان مطرح شده‌اند.

  • واشنگتن اگزمینر

وب‌سایت خبری واشنگتن اگزمینر در مورد آن نظامی امریکایی مقاله‌یی را منتشر کرده که بر روند بیرون شدن نیروهای امریکایی انتقاد کرده بود.

ستورات شیلر دگرمن سابق نیروهای بحری امریکا در ماه دسمبر پس از آن از وظیفه‌اش برکنار شد که در یک ویدیو از روند بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان انتقاد کرد.

شیلر به واشنگتن اگزمینر گفته بود که وی زمانی حیران شد که بسیاری از افراد در وزارت دفاع خواست او را تعقیب نکرده و به گونه علنی خواهان پاسخ از مقام‌ها نشدند.

شیلر ۱۷ سال در اردوی امریکا کار کرده و در عراق و افغانستان به‌عنوان یک نظامی وظیفه اجرا کرده‌است.

در مقاله آمده است که جنجال‌ها در۲۶ اگست پس از آن آغاز شدند که شیلر در حالی‌که یونیفورم بر تن داشت ویدیویی را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد. او در این ویدیو بر مقام‌های کشورش به‌خاطری انتقاد کرده بود که گروه تندرو داعش با انجام حمله انتحاری در میدان هوایی کابل ۱۳ سرباز امریکایی و دست کم ۱۶۹ غیر نظامی افغان را کشت.

شیلر به اتهام سرپیچی از قانون اردوی امریکا در یک محکمه نظامی به شش مورد تخطی محکوم شد.

  • انفومایگریت

وب‌سایت خبری انفومایگریت در مورد قبول شدن ویزه دو افغان در ایتالیا نوشته‌یی منتشر کرده‌است.

در مقاله آمده است که محکمه روم فیصله‌اش را در مورد یک قضیه عاجل دو جوان افغان صادر کرد.

محکمه ایتالیا به حکومت دستور داده که به این افغان‌ها ویزۀ بشری داده و برای مصونیت حقوق بشری آنان که با خطر جدی روبه‌رو اند، حق داخل شدن به ایتالیا را بدهد.

هرچند از این دو افغان نام برده نشده‌است، اما در مقاله آمده است که آن‌ها خبرنگاران بودند و در زمان نظام جمهوریت در افغانستان در فعالیت‌های فرهنگی سهم داشتند.

XS
SM
MD
LG