لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

فارن پالیسی: طالبان برای مبادله زندانیان با امریکا تلاش می‌کنند


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان

نشریه فارن پالیسی می‌نویسد که طالبان برای مبادله زندانیان با امریکا تلاش می‌کنند.

فارن پالیسی از قول منابع امنیتی، دپلوماتیک و حقوقی می‌نویسد که رهبران طالبان از واشنگتن می‌خواهند که بشیر نورزی را که به جرم قاچاق مواد مخدر در امریکا به حبس ابد محکوم شده با یک انجنیر امریکایی بنام مارک فریکس تبادله کند.

مارک فریکس دوسال قبل در افغانستان اختطاف شده است.

فارن پالیسی از قول یک مقام سابق بریتانیا بنام ستیف بروکینگ که برای ملل متحد در افغانستان نیز کار کرده می‌نویسد که طالبان تهدید کرده اند تا زمانیکه بشیر نورزی به خانه خود در کندهار نرسیده باشد آنها از روند تخلیه افغان‌های جلوگیری خواهند کرد که در امریکا اسناد اقامت و یا شرایط مهاجرت و سکونت در امریکا را دارند.

فارن پالیسی می‌نویسد بشیر نورزی که از طریق کاروبار مواد مخدر طالبان را تمویل می‌کرد در سال ۲۰۰۵ در نیویارک بازداشت و چهار سال بعد به حبس ابد محکوم شد.

مقامات حکومت طالبان هنوز در مورد این گزارش فارن پالیسی کدام تبصره نکرده اند.

در این میان روزنامه واشنگتن ایگزماینر از قول مقامات می‌نویسد که جناح خراسان داعش و شبکۀ القاعده بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در این کشور رشد کرده اند و در چند ماه آینده این ظرفیت را خواهند داشت که حملات به سطح جهانی انجام دهند.

روزنامه می‌نویسد که این تهدیدها یک هفته بعد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان شکل گرفته است.

در ادامۀ مطلب از قول جنرال مارک میلی لوی درستیز قوای امریکا گفته شده که وی بتاریخ ۲۹ سپتمبر به کانگرس گفت که گروه‌های تروریستی در مدت شش تا سی و شش ماه دو باره منسجم خواهند شد.

سخنگوی دفتر لوی درستیز اردوی امریکا به روزنامۀ واشنگتن ایگزماینر گفته که این پیش‌بینی بعد از گذشت سه ماه هنوز هم پا برجا است.

اما طالبان بعد از استیلا به قدرت بتاریخ ۲۴ اسد ۱۴۰۰/ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تاکید کرده اند که به هیچ گروه مسلح اجازه نمی‌دهند که در افغانستان فعالیت و با استفاده از خاک این کشور در خارج حمله کند.

XS
SM
MD
LG