لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان:‌ کودکان افغان با یک فاجعه روبه‌رو هستند


کودکان مصاب به سوء تغذیه در یکی از شفاخانه های افغانستان
کودکان مصاب به سوء تغذیه در یکی از شفاخانه های افغانستان

نامش پلوشه است و پسرش در بخش سوء تغذیه شفاخانه میرویس ولایت کندهار بستری است.

پسر دیگرش که نیز به سوء تغذیه مبتلا بود، دو ماه پیش جان باخت.

پلوشه می‌گوید، درمان پسرش از امکانات این شفاخانه به دور است و از او خواسته شده که با استفاده از امکانات شخصی به درمان پسرش بپردازد.

او به رادیو آزادی گفت که به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به تهیه دارو یا غذای تجویز شده از سوی داکتران نیست:‌ "این بچه که به دنیا آمد، تا مدتی شب‌ها شیر مادر خورد، شیر خشک شد، از بازار برایش شیر آوردیم، توان خرید نداشتیم. بچه‌ام ورم کرده بود، اینجا بستری‌اش کردیم. داکتران برایش نوشتند که این چیزها را برایش بگیرید و غذا بدهید، ما توانش را نداشتیم و تنها آب می‌دادیم. لباس تنم را فروختم و برایش شیر خریدم، وضعیتش کمی بهتر شد اما حالا که شیر خلاص شده، یک‌بار دیگر ورم کرده."

در همین حال سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان (Save the children) می‌گوید، کودکان افغان با یک فاجعه روبه‌رو هستند.

این سازمان هشدار می‌دهد، میلیون‌ها کودک اکنون گرسنه هستند، آواره شده‌اند و نمی‌توانند به مدرسه بروند و در کنار این زمستان زندگی را برای شان سخت‌تر کرده است.

کریستیانا مارتن، مدیر امور بشردوستانه این سازمان می‌گوید که قیمت مواد غذایی در افغانستان به بالاترین حدش رسیده و بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید آن را ندارند:‌ "خانواده‌ها در حال حاضر در تلاش یافتن غذا هستند. نزدیک به ۵ میلیون کودک در یک قدمی قحطی به‌سر می‌برند. بسیار مهم است که جامعۀ جهانی به حمایت از افغانستان ادامه دهد."

یک کودک مصاب به سوء تغذیه
یک کودک مصاب به سوء تغذیه

سازمان بین‌المللی حمایت از کودکان، جنگ، تغییرات آب و هوا و ویروس کرونا را عواملی می‌داند که کودکان افغان در نتیجۀ آن با تهدید روبه‌رو اند.

حکومت طالبان به تازگی در این‌باره چیزی نگفته است، اما هفتۀ پیش معین عرضۀ خدمات صحی وزارت صحت عامه آنان به رسانه‌ها گفته بود، نزدیک به ۳.۷ میلیون زن و کودک به سوء تغذیه مبتلا اند.

اما سخنگوی سازمان ملل روز چهاشنبه هفته پیش این آمار را چهار میلیون تن اعلام کرد.

آمار رسمی سازمان ملل نشان می‌دهد که ۲۳ میلیون افغان به کمک‌های فوری نیاز دارند و برای فراهم ساختن این کمک‌ها در سال روان میلادی به ۴ یا ۵ میلیارد دالر نیاز است.

XS
SM
MD
LG