لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

میل آنلاین: امر به معرف و نهی از منکر طالبان از زنان خواسته که حجاب کنند


آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
آرشیف- شماری از روزنامه های جهان
  • میل آنلاین

روزنامه میل آنلاین در مطلبی می‌نویسد که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با نصب پوستر ها در شهر کابل از زنان خواسته است که حجاب کنند.

در مطلب می‌خوانیم که در این پوسترها، تصاویر زنان چادری پوش چاپ شده است.

میل آنلاین می‌گوید، با آنکه طالبان وعده کرده اند که مانند دورۀ حاکمیت قبلی شان قوانین سخت را بر مردم عملی نخواهند کرد اما با حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان، زنان از کار در بسیاری از نهادهای دولتی و دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم مکاتب در شمار زیادی از ولایت‌ها به شمول کابل از رفتن به مکتب محروم شده اند.

در بخش دیگر از مطلب به موضوع به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان اشاره شده است.

هیچ کشوری هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشاخته است و این موضوع به گفته نویسنده مطلب، دپلوماتان خارجی را در این باره که چگونه از وخامت هر چه بیشتر وضعیت اقتصادی افغان‌ها جلوگیری شود با چالش روبه‌رو کرده است.

  • خلیج تایمز

روزنامه‌ای خلیج تایمز در شماره دیروزش به نقل از یک گزارش نوشته است که ۹۰ درصد مرکزهای صحی در افغانستان تا اواخر سال ۲۰۲۲ بسته خواهند شد.

سازمان بین‌المللی نجات در یک گزارشی تازه گفته است که سیستم صحی افغانستان در معرض فروپاشی است.

پیش از این سازمان جهانی صحت در ماه سپتمبر در این باره هشدار داده بود.

در گزارش از آیندۀ تاریک مردم افغانستان هشدار داده شده است.

خلیج تایمز به استناد به این گزارش نوشته است که تا به ۹۷ درصد مردم در افغانستان تا ختم سال ۲۰۲۲ ممکن با گرسنگی روبه‌رو شوند.

روزنامه از برنامۀ جهانی غذا "WFP" نقل کرده که اخیراً گفت که به دو اعشاریه شش میلیارد دالر نیاز است تا مواد غذایی را به حدود ۲۳ میلیون افغان که با خطر گرسنگی روبه‌رو استند فراهم کند.

سازمان بین‌المللی نجات با توجه به بدتر شدن وضعیت اقتصادی در افغانستان از جامعۀ بین‌المللی خواسته که با سکتور صحی این کشور کمک کند.

در گزارش گفته شده است که در صورت ادامۀ وضعیت اقتصادی و سیاسی جاری در افغانستان، میلیون‌ها نفر در این کشور از خدمات نهادهای صحی محروم خواهند شد.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان نیز هفته گذشته گفته بود که نظام صحی افغانستان در وضعیت بحرانی قرار دارد.

به گفته مقام‌های این وزارت، کمک‌های خارجی به وزارت صحت عامه توقف یافته و فعالیت سکتور صحی با دشواری های روبه‌رو است.

به دنبال حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در اواسط ماه آگست، نهادهای بین‌المللی کمک‌های شانرا به سکتور صحی این کشور متوقف کردند.

XS
SM
MD
LG