لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

فروشندگان لباس در هرات مانکن‌ها را سر بریدند


مانکن های بدون سر در یک دکان لباس فروشی در شهر هرات
مانکن های بدون سر در یک دکان لباس فروشی در شهر هرات

شماری از فروشندگان لباس در شهر هرات می‌گویند که از ترس ادارۀ امر به معروف و نهی از منکر طالبان، سرهای مانکن‌های پلاستیکی‌شان را بریده اند.

اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان در هرات به تاریخ پنجم جدی اطلاعیه‌ای را صادر کرد واز اتاق پیشه وران هرات خواست که به تمام فروشندگان لباس در شهرهرات اطلاع دهند تا سرهای مانکن‌های شانرا جدا سازند.

بشیراحمد منصوری ۲۷ ساله یکی از این دکانداران در شهر هرات است.

او می‌گوید که از ترس طالبان اقدام به قطع سرهای ۲۰ مانکن دکانش کرده.

منصوری می‌گوید که پنج سال می‌شود که در شهر هرات لباس‌های زنانه و مردانه می‌فروشد و نمی‌خواهد با رفتار خشن افراد طالبان روبه‌رو شود: "چون یک گروه افراطی است به همان خاطر این کار را انجام دادیم که خدا نکرده یک زمانی با آنان به مشکل بر نخوریم. به خاطر همین بر اساس اطلاعیه که داده بودند ما سرهای مانکن‌های خود را قطع کردیم."

دکانداران می‌گویند که نزدیک به دوصد مانکن زنانه شانرا در روزهای اخیر سر بریده اند.

در برخی مارکت‌های دیگر در هرات نیز دکانداران دست به اقدام مشابه زده اند.

سید احمد ۳۱ ساله فروشنده لباس در شهر هرات می‌گوید که ۱۷ مانکن داخل دکانش را سر بریده و از این بابت زیان کلان اقتصادی کرده: "مانکن‌های ما را می‌بینید که هر کدام پنج هزار افغانی قیمت دارد؛ اما دیگر برای ما حاصلی ندارد. سرهای‌شان که قطع شود دیگر دید ندارند."

مانکن های سربریده و با سر در یک دکان لباس فروشی در شهر هرات
مانکن های سربریده و با سر در یک دکان لباس فروشی در شهر هرات

شیخ عزیزالرحمان رئیس امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رادیوآزادی گفت اگر دکانداران از دستور آنان سرپیچی کنند، افراد این اداره، سرهای مانکن‌های شانرا قطع خواهند کرد: "باز هم از مردم و ملت خود خواهش می‌کنیم که به دعوت ما اکتفا بکنند، جلوتر از اینکه محتسبین و علمای کرام بروند این کار را عملی کنند مردم خودشان سرهای بتک‌ها را جدا کنند دیگر ما کار نداریم و بتک‌ها ایستاد باشند و جامه به تن‌شان باشند."

این اظهارات مقام‌های طالبان در حالی مطرح می‌شود که استفاده از چنین مانکن‌ها در بسیاری از کشورهای اسلامی معمول است.

محمد محق پژوهشگر علوم اسلامی در صحبت با رادیوآزادی اظهارات مسئولان امر به معروف و نهی از منکر طالبان را غیر علمی و دور از ضوابط شرعی دانست.

آقای محق گفت: "بت یک چیزی است که در آن تقدس وجود داشته باشد، تعلق خاطر روحی و معنوی به آن به وجود بیاید و انسان در مقابل آن کرنش و تعظیم کند."

او تاکید می‌کند که بت کسی است که از آن اطاعت مطلق صورت می‌گیرد و حزب و گروهی است که به آن تقدس داده می‌شود.

XS
SM
MD
LG