لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

متقی: خواستار گشایش فصل تازه روابط با کشورهای منطقه و جهان هستیم


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، روی داشتن روابط نیک میان افغانستان و جهان تاکید کرده است.

امیرخان متقی که شام گذشته (۲۰ جنوری) در یک نشست آنلاین برای اشتراک کننده‌ها در واشنگتن جزئیات می‌داد، گفت که حکومت طالبان می‌خواهد با جهانیان تعامل داشته باشد اما او تاکید کرد که جهان هم باید درک کند که تحریم‌ها بر افغانستان هیچگاه نتیجه نداده است.

او گفت: "ما می‌خواهیم در داخل کشور حکومتداری و در سطح منطقه و جهان فصل جدیدی از روابط را بگشایم. پالیسی خارجی این حکومت مثبت، بی‌طرف، متوازن و اقتصاد محور است. با تمام کشورهای همسایه، منطقه و جهان خواهان روابط مثبت هستیم. با تمام کشورها تعامل مثبت بر بنیاد احترام می‌خواهیم تا قربانی رقابت قدرت‌های بزرگ نشویم."

سخنان سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در حالی مطرح می‌شود که با گذشت نزدیک به پنج ماه هیچ کشوری تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته.

امیرخان متقی همچنان گفت که حکومت طالبان همه شمول است و تمامی اقوام و اقشار جامعه در آن عضویت دارند.

اما همواره انتقاد بر طالبان وارد شده که حکومت‌شان همه شمول نیست و هیچ زنی در آن عضویت ندارد.

امیرخان متقی گفت که اطمینان می‌دهد هیچ‌کسی نمی‌تواند از خاک افغانستان، کشور دیگری را هدف قرار دهد.

با آنکه هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته، تنها دیپلومات‌های طالبان در سفارت افغانستان در اسلام آباد اعزام شده اند.

پیش از این امیرخان متقی گفته بود که در حال حاضر سفارت‌های بیشتر کشورها در افغانستان فعال اند و کارهای شانرا پیش می‌برند اما او جزئیات نداد که کدام کشورها فعالیت‌های شانرا از سر گرفته اند.

به گفته مقتی، دیپلومات‌‌های بیشتر کشورها به افغانستان رفت و آمد دارند و این کار برای به رسمیت شناختن یک آغاز است.

او افزوده که در حال حاضر حکومت طالبان به شماری از کشورها دیپلومات‌هایش را فرستاده و این روند ادامه دارد.

جامعه جهانی تاکید می‌کند تا زمانی که طالبان اقدام به ایجاد حکومت همه شمول نکرده باشند، حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران را رعایت نکنند، اجازه آموزش و کار را به دختران و زنان نداده باشند و روابط‌‌شان را با گروه‌‌های تروریستی قطع نکنند، حکومت ‌شان را به رسمیت نخواهد شناخت.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان خواهان تطبیق کامل توافق دوحه شد. این توافق حدود دو سال پیش میان امریکا و نماینده‌های طالبان امضا شده بود که بر اساس آن ایالات متحده در اگست سال ۲۰۲۱ به صورت کامل نظامیانش را از افغانستان بیرون کرد.

XS
SM
MD
LG