لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

فیض‌الله جلال استاد پوهنتون کابل از بند طالبان آزاد شد


فیض‌الله جلال استاد پوهنتون کابل و تحلیلگر سیاسی
فیض‌الله جلال استاد پوهنتون کابل و تحلیلگر سیاسی

فیض‌الله جلال استاد در پوهنتون کابل پس از چهار روز در بند طالبان ناوقت روز سه شنبه آزاد شد.

حسنا جلال دختر آقای جلال در صحبت با رادیو آزادی این خبر را تأیید کرد: "لحظات پیش با پدرم استاد فیض‌الله جلال صحبت کردم، ایشان از بند طالبان رها شده‌اند. تشکر از تمام دوستانی‌که در این دادخواهی که با ما همراه بودند، تشکر از مردم افغانستان، تشکر از جامعه جهانی و تشکر از دوستان رسانه‌یی که صدای استاد را بلند کردند و فشار ایجاد کردند تا استاد رها شود."

طالبان تا کنون در این باره چیزی نگفته اند.

آقای جلال چهار روز پیش به روز شنبه از سوی طالبان به اتهام انتشار دیدگاه‌های انتقادی در شبکه‌های اجتماعی در برابر طالبان بازداشت شد.

بازداشت پروفیسور جلال از سوی طالبان، واکنش‌های تندی را در داخل و بیرون افغانستان برانگیخت، چنان‌که در آخرین واکنش امروز سه شنبه سمیرا حمیدی فعال سازمان عفو بین‌الملل در جنوب آسیا، در واکنش به بازداشت استاد فیض‌الله جلال، استاد پوهنتون کابل روز سه شنبه و پیش از رهایی به رادیو آزادی گفت که آقای جلال به اتهام استفاده از حق آزادی بیان در برابر ناکارایی‌ها، بازداشت‌های غیر قانونی، وضع محدودیت برای زنان در افغانستان و موردهای همسان این بازداشت شده و این کار طالبان به‌گفته او غیر قانونی است.

سمیرا حمیدی
سمیرا حمیدی

اما بانو حمیدی به رادیو آزادی گفت که بازداشت استاد جلال تازه‌ترین تلاش این گروه برای سرکوب آزادی چهره‌هایی را نشان می‌دهد که از کارکردهای نادرست آنان انتقاد می‌کنند: "متاسفانه طالبان در چند ماه گذشته هیچ‌گونه زمینه را برای پایان محدودیت آزادی بیان، کار زنان و مشارکت همه شمول مردم فراهم نکردند و هیچ‌گونه خدمتی نکردند. زمانی‌که اشخاصی مانند استاد جلال انتقاد کردند با اتهام بازداشت می‌کنند و نشان دادند که هرکسی از آنان انتقاد کند طالبان آنرا مورد ظلم و ستم قرار می‌دهند و تعهدی برای کار کردن با مردم ندارند، ما خواستار رهایی هرچه عاجل و بی‌قید و شرط استاد جلال هستیم."

به گفته او طالبان از زمان تصرف کابل، برای افرادی که از آن‌ها انتقاد می‌کنند، ترس ایجاد می‌کنند و آنان را مورد آزار و اذیت و خشونت و حمله قرار داده‌اند.

بانو حمیدی می‌گوید بیشتر کسانی که مورد خشونت این گروه قرار گرفته اند مدافعان حقوق بشر، فعالان زن، روزنامه‌نگاران و اعضای آکادمیک اند.

فیض‌الله جلال روز شنبه از سوی نیروهای امنیتی اداره طالبان به اتهام انتشار دیدگاه‌های انتقادی در صفحه‌های اجتماعی در برابر طالبان بازداشت شد- حساب‌هایی که از سوی اعضای خانواده آقای جلال جعلی خوانده شده اند.

بلال کریمی معاون سخنگوی طالبان در این باره به رادیو آزادی گفت: "امارت اسلامی به آزادی بیان در چارچوب اسلامی و منافع ملی متعهد است، کسی‌که بازداشت شده از آدرس استاد پوهنتون فعالیت‌های تخریبی در برابر نظام می‌کرد از سوی استخبارات امارت اسلامی برای دادن وضاحت بازداشت شده است."

او در باره اینکه چه زمانی آقای جلال از بند این گروه رها خواهد شد جزئیات نداد.

در همین حال حسینه جلال دختر فیض‌الله جلال با گذاشتن عکسی در حساب توییتر خود نوشته است که پدرش حساب توییتری نداشته است.

XS
SM
MD
LG