لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

ملل متحد ۴.۴ میلیارد دالر برای فراهم کردن کمک‌ها به افغان‌ها تقاضا کرد


مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشری و هماهنگ کننده مدد رسانی اضطراری
مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشری و هماهنگ کننده مدد رسانی اضطراری

سازمان ملل متحد، بیشترین مقدار کمک را در تاریخش، برای افغانستان درخواست کرده. ۴.۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ میلادی.

سازمان ملل متحد این مقدار پول را برای فراهم کردن کمک‌های بشری در داخل افغانستان و برای افغان‌هایی که در کشور‌های همسایه به سر می‌برند، درخواست کرده است.

مارتین گریفیتس معاون سرمنشی سازمان ملل متحد در امور کمک‌های بشری و هماهنگ کننده مدد رسانی اضطراری روز سه‌شنبه (۲۱ جدی) در ژنیو گفت که نیاز به کمک‌های بشری در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال گذشته برای افغانستان، سه مرتبه بیشتر است.

او در ادامه افزود: "امروز برای کمک ۴.۴ میلیارد دالری، تنها برای افغانستان در سال ۲۰۲۲ درخواست می‌کنیم. این بزرگترین درخواست کمک‌های بشری برای یک کشور است. این مقدار سه مرتبه بیشتر از کمک‌های مورد نیاز و تمویل شده در سال ۲۰۲۱ است."

بر اساس گزارش‌ها، کمک‌ها برای ۲۲ میلیون تن در داخل افغانستان و ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار افغان که در کشور‌های همسایه به سر می‌برند، درخواست شده.

سازمان ملل متحد، وضعیت بشری افغانستان را نگران کننده عنوان می‌کند و می‌گوید که نیمی از جمعیت افغانستان با گرسنگی روبه‌رو اند.

آرشیف- یک خانواده بیجا شده داخلی در کابل
آرشیف- یک خانواده بیجا شده داخلی در کابل

همچنان به گفته این سازمان، شمار بیجا شده‌های داخلی در افغانستان طی ماه‌های گذشته به بیش از ۹ میلیون تن رسیده.

صد‌ها هزار تن دیگر هم مجبور شده اند در این مدت افغانستان را ترک کنند.

بخشی از کمک‌های درخواست شده، برای مدد رسانی به افغان‌های مصرف خواهد شد که در کشور‌های همسایه در وضعیت بد بسر می‌برند.

فیلیپو گراندی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، هنگام درخواست کمک‌ها گفت که باید برای پناهجویان افغان که در پنج کشور همسایه بسر می‌برند، نیز کمک فراهم شود: "فکر می‌کنم مسئله کلیدی است که نباید بُعد منطقه‌یی بحران را از یاد بریم. چیزی که در نتیجۀ پناهجویی افغان‌ها به میان آمده. چندین کشور همسایه، زمینۀ بود و باش افغان‌ها را فراهم کردند. به ویژه پاکستان و ایران که در بیش از ۴۰ سال گذشته میزبان افغان‌ها بودند. در اینجا نمی‌خواهم که آسیای میانه از یاد برده شود."

ایالات متحده امریکا دیروز (۲۱ جدی) اعلام کرد که ۳۰۸ میلیون دالر دیگر را برای کمک‌های بشری به افغانستان فراهم می‌کند.

به این ترتیب کمک‌های اداره جو بایدن رئیس جمهور امریکا با افغانستان، از ماه اکتوبر به اینسو به بیش از ۷۸۰ میلیون دالر رسیده.

ایالات متحده همچنان تعهد کرده که یک میلیون دوز دیگر واکسین ویروس کرونا را به افغانستان می‌فرستد.

سازمان ملل متحد و شریکانش گفته اند که کمک‌های جمع آوری شده، در اختیار حکومت طالبان قرار نمی‌گیرد و آنرا از طریق موسسات و نهاد‌های بین‌المللی با نیازمندان کمک می‌کنند.

پیش از این مقام‌های حکومت طالبان، از جامعه جهانی خواسته بودند تا روند کمک‌رسانی با افغانستان را ادامه دهند و در این مورد برخورد سیاسی نکنند.

XS
SM
MD
LG