لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۶

طالبان: امیدواریم تمام مکاتب دخترانه در آغاز سال نو خورشیدی باز شوند


یک دانش آموز مکتب در ولایت هرات
یک دانش آموز مکتب در ولایت هرات

بیش از پنج ماه از حاکمیت دوبارهٔ طالبان و بسته ماندن دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم می‎‌گذرد.

حکومت طالبان به تازگی ابراز امیدواری کرده که با فرا رسیدن سال نو خورشیدی مکتب‌های دخترانه در سراسر افغانستان دوباره باز خواهند شد.

عزیز احمد ریان رئیس نشرات و آگاهی عامهٔ وزارت معارف حکومت طالبان امروز یکشنبه (۲۶ جدی) به رادیو آزادی گفت: "امارت اسلامی با تحصیل دختران کدام مشکلی ندارد، اما برای ایجاد یک طرح و یک سیستم، مکاتب دخترانه به گونهٔ موقت متوقف شده است، امیدواری‌های زیادی وجود دارد که با آغاز سال نو تعلیمی این طرح نیز تکمیل شود و دختران و پسران به مکتب حاضر شوند."

عزیز احمد ریان رئیس نشرات و آگاهی عامهٔ وزارت معارف حکومت طالبان
عزیز احمد ریان رئیس نشرات و آگاهی عامهٔ وزارت معارف حکومت طالبان

او اما جزئیات این طرح را شریک نساخت.

سال جدید تعلیمی در مناطق سردسیر افغانستان اوایل ماه حمل اما در ولایت‌های گرمسیر در نیمه دوم سال آغاز می‌شود.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز در گفت‌وگو با اسوشیتد پرس این موضوع را مطرح کرده است.

او گفته که حکومت طالبان تمامی تلاش‌هایش را انجام می‌دهد تا با آغاز سال نو خورشیدی، مکتب‌های دخترانۀ بسته شده دوباره باز شوند.

آقای مجاهد ایجاد سهولت‌ها برای آموزش دختران را مهم دانسته است.

به گفته او، صنف‌های دانش آموزان دختر و پسر باید از هم جدا شوند، برای دختران لیلیه‌های مصون ساخته شود و مشکل ساختمان مکتب‌ها حل شود.

طالبان پس از حاکمیت‌شان بر افغانستان دروازه‌های مکتب‌ها را به روی دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم بستند، اما این را نیز گفتند که آنها با تحصیل دختران مشکلی ندارند.

هر چند آنان بارها از بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران خبر دادند، اما تا اکنون این مورد اقدام عملی صورت نگرفته است.

این موضوع بارها راهپیمایی اعتراضی زنان را در پی‌داشته و فعالان حق آموزش و جهانیان نیز با این اعتراض‌ها و دادخواهی آنان همصدا شده اند که همه خواستار بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران اند.

در بیشتر موارد طالبان جلو این راهپیمایی‌ها و نشست‌های اعتراضی را گرفته اند.

آرشیف- معترضان در کابل
آرشیف- معترضان در کابل

اما اکنون شاید وعدۀ جدید طالبان برای دختران منتظر رفتن به مکتب بهترین مژده باشد.

طیبه که صنف ۱۲ است می‌گوید، بسته ماندن دروازه‌های مکتب‌ها جفای بزرگی در حق آن‌ها بوده است: "به عنوان یک متعلم که فعلاً از رفتن به مکتب محروم هستم، از امارت اسلامی می‌خواهم که هرچه زودتر دروازه‌های مکاتب را به روی دختران که هنوز نمی‌توانند مکتب بروند باز کنند تا بتوانند به درس‌های خود برسند، به ویژه کسانی که سال آخر‌ شان است و منتظر امتحان کانکور هستند تا به پوهنتون راه پیدا کنند."

هاجره که تازه به صنف دهم مکتب راه یافته بود، امیدوار است تا طالبان این بار به تعهد‌ شان عمل کنند و مکاتب دخترانه را دوباره بازگشایی کنند: "خواست ما از طالبان این است تا مکاتب را به روی دختران باز کنند، تا ما هم مانند پسر‌ها درس بخوانیم، قبلاً هم طالبان گفته بودند که مکاتب باز خواهند شد اما تا اکنون این کار صورت نگرفته است."

طالبان در نیمۀ دوم دهۀ ۹۰ میلادی، زمانیکه به قدرت رسیدند، مکاتب را به روی دختران بستند و زنان را هم از حق کار کردن در بیرون از خانه محروم کردند.

هر چند در حال حاضر مکتب‌های متوسطه و لیسه در بیشتر ولایت‌ها به روی دختران بسته است،‌ اما مسئولان وزارت معارف نظام پیشین در اوایل سال‌جاری خورشیدی آمار دانش‌آموزان مکتب‌ها را به رادیو آزادی ۷ میلیون تن اعلام کرده بودند که از این میان نزدیک به ۳ میلیون تن‌شان دختران بودند.

همین‌طور ۱۷۰ هزار آموزگار در ۱۶ هزار و ۵۰۰ مکتب مشغول تدریس بودند که از این میان ۳۶ درصد شان آموزگاران زن بودند.

XS
SM
MD
LG