لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

زنان در کابل علیه حجاب اجباری و وضع محدودیت‌های دیگر مظاهره کردند


آرشیف- زنان معترض در کابل
آرشیف- زنان معترض در کابل

شماری از زنان در کابل در پیوند به آنچه که آنان حجاب اجباری، آزار واذیت زنان توسط طالبان و منع گشت و گذار زنان بدون محرم شرعی عنوان می‌کنند، به روز یکشنبه (۲۶ جدی) در غرب کابل دست به مظاهره زدند.

این زنان معترض که شمارشان را حدود ۶۰ تن اعلام کردند، از آنچه که وضع قوانین سختگیرانۀ طالبان در برابر زنان افغان عنوان می‌کنند، انتقاد کردند.

تمنا زریاب پریانی، مسئول و برگزار کننده این تظاهرات از موارد اعتراضی‌شان به رادیوآزادی گفت:
"خواست ما چند نکته تکراری بود اما با تأکید آن چند موضوع دیگر را هم خواستیم بیان کنیم که حجاب اجباری، قوانینی که طالبان بر گشت‌وگذار و سفر خانم‌ها وضع کردند و کشته شدن زنی بنام زینب که عاملین آن کجاست و خواهان رهایی خانم‌های شدیم که در مزارشریف از سوی این گروه زندانی شده اند."

آنان با صدور قطعنامۀ ۷ماده یی خواست‌های ببیشتری را از حکومت طالبان و جامعه جهانی در پیوند به تأمین حقوق زنان در افغانستان مطرح کردند.

بازداشت عاملان قتل زینب عبداللهی، رهایی عالیه عزیزی، دست برداشتن طالبان از آزار و اذیت شهروندان، برداشتن هرچه زودتر محدودیت‌ها در برابر زنان، باز شدن دروازهای مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی دختران و آزاد شدن زنان معترض که به گفته آنان چندی پیش در مزارشریف از سوی طالبان بازداشت شده اند، بخشی از خواست‌های این زنان معترض بود.

آنان همچنان از جامعۀ جهانی به خصوص کشورهای دخیل در قضیه افغانستان خواستند، تا سکوت‌شان را شکسته و برای حل مشکلات مردم افغانستان به ویژه زنان تلاش کنند.

این زنان به گونه نمادین چادری را از سر‌شان به دور انداخته و آنرا جز فرهنگ کشورهای بیگانه عنوان کردند.

این زنان معترض همچنین ادعا می‌کنند که نیروهای طالبان مانع این تظاهرات شده و با آنان از خشونت کار گرفته اند.

شفیقه یکی دیگر از این زنان معترض می‌گوید: "چند گروه از طالبان آمدن با پاشیدن مواد به صورت و چشمان ما بعضی‌ها را آسیب شدید رساندن و می‌گفتن که باید به این تظاهرات خاتمه بدهیم ما را اجازه ندادن و بنرهای ما را پاره کردن "

این در حالیست که سازمان عفو بین‌الملل گفته است که قبل از این نیز طالبان در برابر اعتراض زنان که در پیوند به رهایی عالیه راه اندازی شده بود ممانعت ایجاد کرده اند.

سمیرا حمیدی، مسئول کمپاین و دادخواهی سازمان عفو بین‌الملل برای افغانستان
سمیرا حمیدی، مسئول کمپاین و دادخواهی سازمان عفو بین‌الملل برای افغانستان

سمیرا حمیدی، مسئول کمپاین و دادخواهی سازمان عفو بین‌الملل برای افغانستان در توییتر خود نوشته است که طالبان روز گذشته در برابر زنان معترض از خشونت کار گرفته اند.

در همین حال وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان می‌گوید، تا حال محدودیتی بر زنان وضع نشده است، اما زنان نباید با پوشیدن حجاب مخالفت کنند.

محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت در این مورد به رادیو آزادی گفت: "خواست ما از خواهران مسلمان این است که با حجاب مخالفت نکنند این امر الهی است مخالفت با حجاب مخالفت سریع با قرآن است و ما تا حال در این بخش کدام محدودیت وضع نکردیم که کسی را شکنجه، لت و کوب و یا زندانی کرده باشیم."

رادیو آزادی تلاش کرد تا در مورد آنچه زنان برخورد خشونت آمیز در برابر خودشان عنوان می‌کنند، نظر سخنگویان وزارت داخله را هم بگیرد، اما آنها دستیاب نشدند.

این بار نخست نیست که زنان در افغانستان برای تأمین حقوق‌شان به جاده‌ها برآمده و دست به اعتراض زده اند. پس از حاکمیت طالبان در افغانستان این چندمین بار است که زنان برای تأمین حقوق‌شان از جمله حق آموزش و کار و ایجاد محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان دست به اعتراض و راهپیمایی می‌زنند.

از سوی دیگر جامعۀ جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر نیز بارها تأکید کرده اند که باید حقوق زنان و دختران در افغانستان تامین شده و برای‌شان اجازۀ کار و تحصیل داده شود.

XS
SM
MD
LG