لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

تظاهرات تازۀ پناهجویان افغان در شماری از شهر های اندونیزیا


آرشیف، شماری از پناهجویان معترض افغان در اندونیزیا
آرشیف، شماری از پناهجویان معترض افغان در اندونیزیا

اخیراً شهر های سوماترا، تارا، میدان و پیکن بارو در اندونیزیا شاهد اعتراضات صدها پناهجوی افغان بوده است که از سال‌ها به این‌سو در حالت بلاتکلیفی و بی‌سرنوشتی در آن کشور بسر می‌برند.

امروز باز هم شماری از شهر های اندونیزیا شاهد تظاهرات پناهجویان افغان بود.

جمعه حسینی یک‌تن از پناهجویان افغان که امروز در تظاهرات در برابر اداره امور پناهجویان سازمان ملل متحد در اندونیزیا اشتراک داشت، به رادیو آزادی گفت: "در طول سه چهار ماه اخیر ما تظاهرات داشته، خیمه‌های تحصن و راهپیمایی‌های صلح‌آمیز برگزار کردیم. اینک مرحلۀ چهارم تظاهرات ماست، تا اکنون هیچ توجه نشده و هیچگونه جوابی از طرف کمیشنری عالی امور پناهجویان سازمان ملل متحد نشنیده ایم و آن‌ها تا هنوز هیچ راه حلی برای ما پیدا نکرده‌اند."

به اساس گزارش‌ها هزاران پناهجو به‌شمول افغان‌ها در اندونیزیا در حالت رقت‌بار بسر می‌برند. آن‌ها می‌گویند حق کار و آموزش را ندارند و کودکان‌شان هم از درس و رفتن به مکتب محروم هستند.

آرشیف، شماری از پناهجویان معترض افغان در اندونیزیا
آرشیف، شماری از پناهجویان معترض افغان در اندونیزیا

این امر باعث شده تا شماری از فعالان و هنرمندان افغان نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی کمپاین دادخواهی آنلاین و حمایت از پناهجویان افغان در اندونیزیا را به راه بیندازند.

فرهاد دریا هنرمند افغان یکی از آن‌هاست. او در پیام ویدیوی‌که در صفحۀ فیس‌بوک خود نشر کرده، وضعیت پناهجویان افغان در اندونیزیا را "دردناک" و "یک شرم بزرگ بر پیشانی دنیایی" خوانده که داد از جهان آزاد و بشردوستی می‌زند.

آقای دریا می‌افزاید: "این پناهجویان یک دهه می‌شود که در بی‌سرنوشتی مطلق بسر می‌برند و سال‌هاست که دوسیه‌های شان تا حال باز نشده و به آن رسیدگی صورت نگرفته و تا حال حداقل ۱۰ هموطن مهاجر ما در اندونیزیا خودکشی کرده و ما آن‌ها را از دست داده ایم."

فرهاد دریا خواستار رسیدگی به وضعیت این جمع بی‌سرنوشت در اندونیزیا شده‌است.

فرهاد دریا آوازخوان افغان
فرهاد دریا آوازخوان افغان

به تاریخ ۳۰ نومبر سال ۲۰۲۱ میلادی یک پناهجوی افغان در اعتراض به انتظار هفت ساله‌اش برای اسکان در یک کشور ثالث، خود را در اندونیزیا به آتش کشید.

این رویداد زمانی صورت گرفت که شماری از افغان‌های مهاجر، در برابر دفتر ادارۀ امور پناهنده‌گان سازمان ملل متحد در جزیره سوماترا، تظاهرات را به راه انداخته بودند.

هزاران پناهجو که بیش از نصف آن‌ها افغان هستند، در اندونیزیا در حالت بلاتکلیفی بسر می‌برند و منتظر اسکان مجدد در سایر کشورهای جهان هستند، زیرا حکومت اندونیزیا به آن‌ها اجازۀ کار قانونی را نمی‌دهد.

تلاش کردیم در این مورد نظر سفارت افغانستان در اندونیزیا را هم داشته باشیم، اما با وصف تماس‌های مکرر، رادیو آزادی موفق به دریافت پاسخ آن‌ها نشد.

اندونیزیا کنوانسیون سال ۱۹۵۱ میلادی سازمان ملل متحد در مورد مهاجرتی که حقوق مهاجرین و مسئولیت کشورهای میزبان را در قبال مهاجرین تضمین کند، امضا نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG