لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

امریکا: روسیه می‌تواند "از هر نقطه‌ای" بر اوکراین حمله کند


نیروهای اوکراین در سرحد میان این کشور و روسیه
نیروهای اوکراین در سرحد میان این کشور و روسیه

قصر سفید می‌گوید، وضعیت در مرز اوکراین خیلی خطرناک است.

جین ساکی سخنگوی قصر سفید دیروز سه‌شنبه (۲۹ جدی) به خبرنگاران گفت که آنها در حال حاضر در مرحلهٔ قرار دارند که روسیه می‌تواند "از هر نقطه‌ای" بر اوکراین حمله کند.

او افزود: "می‌توان گفت که وضعیت از آنچه که ما می‌گویيم خیلی بدتر است."

پیش از این، یک مقام ارشد وزارت خارجه امریکا به خبرنگاران گفت که حضور نیروهای روسی در بلاروس نه به خاطر اجرای یک مانور و نه هم یک تحرك عادی و نورمال است.

او افزود که این اقدام یک نمایش قدرت بوده، برای بهانه به هدف ایجاد بحران.

دیپلومات‌های روسی هفتهٔ گذشته با مقام‌های ارشد ایالات متحده، ناتو وکشور‌های اروپایی برای برآورده شدن تقاضای مسکو ملاقات کردند. تقاضای که طراح متحول ساختن ساختار امنیتى اروپا پنداشته می‌شود.

اما این گفتگو‌ها پیشرفتی نداشت و بر علاوه جنگ لفظی مقام‌های روسی، غربی‌ها را نگران ساخت.

همزمان، انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا پس از دیدار از کیف و برلین قرار است راهی ژینو سوئیس شود تا با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه ببیند.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

این دو دیپلومات دیروز سه‌شنبه با هم از طریق تلفون صحبت کردند.

مقام‌ها در بارهٔ دیدار وزرای خارجه امریکا و روسیه به خبرنگاران گفتند که این دیدار به اين معنای است که دیپلوماسی نمُرده.

انتونی بلینکین وزیر خارجه امریکا به رسم حمایت از اوکراین در کیف قرار است تا با رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد اوکراین ملاقات کند و در برلین بلینکن با انالینا بایر بوک همتای جرمنی و مقام ها از بریتانیا و فرانسه ملاقات کند.

در ضمن، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که سفر و مشورت وزیر خارجه بخشی از تلاش‌های دیپلوماتیک برای کاهش تنش‌ها ناشی از افزایش نیروهای روسی در مرز اوکراین و ادامه تهاجم علیه اوکراین می‌باشد.

در این حال، نگرانی‌های دیگر در واشنگتن بالا گرفته که گویا حملهٔ روسی‌ها ممکن از طریق بلاروس صورت گیرد. جائیکه الکساندر لوکاشنکو حاکم مستبد این کشور با حمایت روسیه در قدرت است.

یک مقام دیگر ارشد ایالات متحده به خبرنگاران گفت که لوکاشنکو احتمال دارد در پی پایان بی‌طرفی منسک بوده و میزبان نیروها و سلاح و تجهیزات روسی در کشور گردد.

اما مسکو طرح هر گونه حمله بر اوکراین را رد کرده و ناتو را به طرح برنامه ریزی به هدف اینکه اوکراین را عضو پیمان سازد و همچنان سلاح‌های تهاجمی را در آنجا مستقر کند.

XS
SM
MD
LG