لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

فعالان مدنی: برای مبارزه بنیادی با اعتیاد باید کشت کوکنار در افغانستان متوقف شود


کشت کوکنار در ولایت قندهار
کشت کوکنار در ولایت قندهار

پس از مرخص شدن صدها معتاد مواد مخدر از زندان‌های کابل و فراه، حال حکومت طالبان صدها معتاد را از شهرهای قندهار و هرات جمع آوری و آنان را در زندان نگهداری می‌کنند.

فعالان مدنی جمع آوری گروهی معتادان را یک اقدام خوب برای کاهش دسترسی آنان به مواد مخدر می‌دانند و خواهان تداوی آنان با شیوه‌های معیاری تداوی اعتیاد اند.

فیروز احمد بهزاد و عبدالرازق یوسفی فعالان مدنی در ولایت هرات می‌گویند، اگر کشت کوکنار در افغانستان متوقف نشود و جلو فعالیت قاچاقبران و فروشندگان مواد مخدر گرفته نشود، زندانی ساختن معتاد نمی‌تواند مانع از اعتیاد مجدد وی شود: "اقدام اخیر امارت اسلامی در بخش جمع آوری معتادان از سطح شهر یک اقدام خوب است و ما آنرا ستایش می‌کنیم و در کنار آن نیاز است تا چند قدم دیگر هم بردارند: یک، خورده فروشان و عمده فروشان مواد مخدر باید دستگیر شوند و در کنار آن در مناطقی که کوکنار کشت می‌شود، باید جلو کشت آن گرفته شود تا مواد مخدر بگونه کُلی و بنیادی از بین برود."

"تنها جمع آوری معتادان کافی نیست، باید بیشتر در رابطه به خورده فروشان و کسانیکه به معتادان مواد می‌رسانند کار صورت گیرد. معتادان روزانه بگونه آزاد از خورده فروشان مواد می‌گیرند، پس دولت باید مانع فروشنده‌ها شود تا معتادان به آن دسترسی آزاد نداشته باشند."

حکومت طالبان به تازگی تشکیلات معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله را اعلان کرده و مرکز عدلی و قضایی مبارزه با مواد مخدر را نیز فعال ساخت، اما تا حال هیچ پالیسی و استراتژی خاصی راجع در مبارزه با مواد مخدر اعلان نکرده است.

آرشیف- کشت کوکنار در ولایت هلمند
آرشیف- کشت کوکنار در ولایت هلمند

معینیت مبارزه با مواد مخدر در هفته های اخیر گزارش‌های را از دستگیری پرچون فروشان مواد مخدر در برخی شهرها نیز نشر کرده است، اما در میان افراد دستگیر شده هیچ قاچاقبر بزرگ مواد مخدر دیده نمی‌شود.

مولوی ذهین مسئول کلینیک‌های ترک اعتیاد در ولایت هرات می‌گوید، آنان در هماهنگی با نیروهای طالبان برخی فروشندگان مواد مخدر را دستگیر کرده اند: " کسانی‌که مواد مخدر را می‌فروشند تعداد شان را دستگیر کردیم و هنوز نیز عملیات ما جریان دارد، اما اینکه برای شان چه جزای داده می‌شود، این جزا را محکمه تعیین خواهد کرد. ما می‌خواهیم که در حدود ۴ تا ۵ هزار معتاد را از شهر هرات جمع آوری کنیم و تدابیر تداوی را برای شان روی دست گیریم و اگر در آینده موسسات و تاجران با ما همکاری کنند، برای شان زمینه کار را فراهم سازیم."

خواست فعالان مدنی از حکومت طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار در حالِ است که ولایت هرات در کنار همجوار بودن با هلمند و فراه دو ولایتی دارای بیشترین کشت کوکنار، به دلیل همسایگی با ایران بیش از هفتاد هزار معتاد بی‌سرپناه را در خود جا داده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG