لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

معتادان: نیروهای حکومت طالبان بی‌دلیل ما را لت‌وکوب می‌کنند


آرشیف- شماری از معتادان مواد مخدر در ولایت هرات
آرشیف- شماری از معتادان مواد مخدر در ولایت هرات

فقیر محمد چهار سال می‌شود که به مواد مخدر معتاد است و اکثریت شب‌ها را به دور از خانواده و در ویرانه‌ها سپری می‌کند.

فقیر محمد و آغا محمد که در یک گوشه باغ علی مردان در شهر کابل در کنار یک دیوار در برابر آفتاب دراز کشیده اند، از برخوردهای نادرست با آنان در جامعه می‌گویند.

آنان می‌گویند که در گذشته پولیس آنان را اذیت و آراز می‌کردند و حال نیروهای طالبان آنان را مورد لت‌وکوب قرار می‌دهند: "حال که طالبان آمده اند، بخدا قسم که شب در کوچه و یا ویرانه‌یی گیرت کنند، با قنداق تفنگ بی‌حد لت و کوبت می‌کنند و کسی بازخواستت را هم نمی‌کند. صد افغانی که ما پیدا کنیم، نیم روز را نشه می‌باشیم و نیم روز را هم خُمار می‌گذرانیم، زندگی خیلی سخت است."

"کسی خودش را در برجی پیچانده و کسی در یک گوشه آرام گرفته، بر سرت حمله آور می‌شود. هفت – هشت نفر را در تپه نادرخان کشتند، در آنجا یک حوض آب است، معتادان را در آن انداخته بودند و بالای‌شان می‌خندیدند. معتادان ضعیف اند از همین خاطر جان دادند."

رادیو آزادی خواست در رابطه به این ادعاهای معتادان مواد مخدر نظر سخنگویان وزارت داخله و قوماندانی امنیه کابل را نیز داشته باشد، اما با تماس‌های مکرر آنان دستیاب نشدند.

مولوی عطاالله فیضانی عالم دین جزا دادن به انسان را بدون حکم محکمه خلاف احکام شریعت می‌داند و می‌گوید که لت و کوب معتاد مواد مخدر یک عمل حرام است: "لت‌و کوب انسان جزاء پنداشته می‌شود و حد جزاء را شریعت تعیین می‌کند، جزای را که شریعت تعیین می‌کند، اجراء آن به دوش قاضی و محکمه است، به خصوص کسانیکه در شهر گشت و گذار می‌کنند، یعنی همین افراد معتاد، لت و کوب اینها مطلقاً حرام است. اگر اینها جرمی را مرتکب شده و جرم آنان نیز قابل جزاء است، پس محکمه باید حد جزا را تعیین کند و قاضی چنین حکمی را اجرا کند."

حکومت طالبان در سه ماه اخیر صدها معتاد مواد مخدر را به شمول کابل، از چندین ولایت کشور جمع آوری و به منظور ترک اعتیاد آنان را در زندان‌ها جابجا کرد.

فعالان جامعه مدنی هرچند تلاش‌های حکومت طالبان برای کاهش دسترسی معتادان به مواد مخدر را می‌ستایند، اما از این حکومت می‌خواهند که در برخورد با معتادان و نگهداری آنان در زندان‌ها از شفقت و ترحم کار گیرند، زیرا آنان مریض اند.

آرشیف- شماری از معتادان مواد مخدر در ولایت هرات
آرشیف- شماری از معتادان مواد مخدر در ولایت هرات

محمد یار ناظم فعال مدنی از حکومت طالبان می‌خواهد که برای جلوگیری از گسترش اعتیاد فروشندگان مواد مخدر را دستگیر کند: "لت و کوب معتادان یک کار غیر انسانی است، اینها باید بجای لت و کوب معتادان مواد فروشان را دستگیر کنند، تا معتادان از اعتیاد دست بردارند و کرامت انسانی‌شان زیر سوال نرود."

به اساس معلومات اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، تا اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی بیشتر از دو میلیون معتاد مواد مخدر در افغانستان وجود داشت، اما حال که بیشتر از پنج ماه از حکومت طالبان می‌گذرد، هیچ ارقامی تازۀ در رابطه به تعداد معتادان در دست نیست.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG