لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

یک نقاش در ننگرهار: طالبان برایم هشدار داده که فعالیت هنر نقاشی را متوقف کنم


عزت و شاگردانش
عزت و شاگردانش

یک نقاش در ننگرهار ادعا می‌کند که ریاست امر بالمعروف و نهی از منکر حکومت طالبان در این ولایت به او هشدار داده که فعالیت‌های هنر نقاشی خود را متوقف کند.

این نقاش ننگرهاری که عزت نام دارد به رادیو آزادی می‌گوید، از چند سال بدین‌سو هنر نقاشی را پیشه کرده و در مرکز آموزشی‌ای نیز برای علاقه‌مندان این هنر نقاشی آموزش می‌دهند.

این نقاش فعلاً ۲۰ شاگرد را در مرکز آموزشی خود، آموزش می‌دهد.

آقای عزت می‌گوید: "مسئولیت مرکز هنری در ننگرهار را دارم. از این هنر افزون به این‌که صنف‌های آموزشی دارم هنر نقاشی را نیز پیش می‌برم، علاقه جوانان نیز بر این است که بیایند در مرکز و این هنر را بیاموزند، هدف ما تنها نشر علاقه، حل مشکل‌های خانه و خدمت است، این‌که از سوی مسئولان امر بالمعروف برای توقف این هنر هشدار داده شده و آن را حرام خوانده اند، همین هنر است که مشکل اقتصادی ام را حل می‌کند، از مسئولان دولت می‌خواهم که هنر و آرزوی ما را منع نکند، اگر راه حلی دیگری وجود ندارد کار دیگری بدیل این برایم بدهد تا به پیش ببرم."

این نقاش فعلاً ۲۰ شاگرد را در مرکز آموزشی خود، آموزش می‌دهد.
این نقاش فعلاً ۲۰ شاگرد را در مرکز آموزشی خود، آموزش می‌دهد.

او می‌گوید، از این کار با پول ناچیزی که به دست می‌آورد، نیازهای خانوادۀ خود را فراهم می‌کرد، اما پس از این دیگر این هنر را نیز نخواهد داشت.

عزت نقاش می‌گوید، هنر او تنها روی رسامی برای کودکان، شعر و یا نقاشی برخی از تصویرهای‌که مشکل شرعی ندارند، می‌چرخد.

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان به رادیو آزادی می‌گوید، حکومت آن‌ها بر این‌گونه فعالیت‌های هنری محدودیت وضع نکرده و هنرمندان این بخش‌ها با داشتن جواز می‌توانند که به فعالیت خود ادامه دهند.

آقای کریمی می‌گوید: "این مسئله دقیق است که محدودیت در برابر کار هیچ کسی وضع نکرده، اما یک مسئله واضح است که در هر بخش مردم باید بر بنیاد لوایح و جوازنامه فعالیت خود را به پیش ببرند. کسی را که شما یاد کردید اگر فعالیت او بر بنیاد قانون و جوازنامه باشد کدام مشکلی برایش نیست می‌تواند کار خود را به پیش ببرد."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

پس از آن‌که طالبان بر افغانستان حاکم شدند، شماری از فعالیت‌های هنری از جمله موسیقی را متوقف شد.

تصویرهای‌که در شبکه‌های اجتماعی از ویران کردن وسایل موسیقی و شکستن تلویزیون دست به دست شده، واکنش‌های زیادی را به ویژه از سوی هنرمندان به همراه داشته است.

طالبان اما گفته بودند که در بارۀ این تصویرها تحقیق می‌کنند، اما تا کنون اطلاعات مربوط به این تحقیقات را با رسانه‌ها شریک نساخته اند.

XS
SM
MD
LG