لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

شکایت‌ها از برخورد طالبان با خبرنگاران افغان


خبرنگاران افغان حین پوشش نشست خبری سرپرست وزارت خارجه طالبان در کابل
خبرنگاران افغان حین پوشش نشست خبری سرپرست وزارت خارجه طالبان در کابل

پس از آن که روز چهارشنبه گذشته از برگزاری نشست فدراسیون خبرنگاران افغانستان در کابل از سوی طالبان جلوگیری شد، در کنار نهاد‌های پشتیبان رسانه‌های افغانستان برخی از مقام‌های بین‌المللی نیز واکنش نشان داده اند.

به تازگی رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر در افغانستان، رسانه‌های آزاد را دست آورد ۲۰ سال گذشته در افغانستان دانسته و تاکید کرده است که رسانه‌ها باید بدون کدام ترس فعالیت داشته باشند.

خانم امیری، در صفحه توییترش نگاشته که "طالبان باید با خبرنگاران افغان با شیوه‌یی برخورد کنند که با خبرنگاران خارجی می‌کنند و این نشان خواهد داد که آنان از پاسخ‌گویی به افغانان هراس ندارند."

رینا امیری
رینا امیری

خبرنگاران و مسئولان فدراسیون رسانه‌ها ادعا می‌کنند که چهارشنبه گذشته ۶ ماه دلو جلو نشست خبری‌شان که برای ارایه معلومات در مورد چگونگی وضعیت اخیر خبرنگاران و رسانه‌ها بود، از سوی طالبان گرفته شد و نیز برخی از همکاران‌شان برای دو ساعت در موتر در بند نگهداشته شدند.

علی اکبر اصغری عضو رهبری این فدراسیون در این مورد به رادیو آزادی گفت: "برای ما اجازه برگزاری نشست داده نشد و افراد که از حوزه امنیتی چهارم از آدرس طالبان آمده بودند، خبرنگاران را به شکنجه و زندانی کردن تهدید کردند، و دو همکار ما را برای دو ساعت در موتر زندانی کردند، تا این که از روی دلایل و استدلال همکاران مان را آزاد کردیم، و در آخر نیز ما را تهدید کردند، فکر می‌کنم که این یک شکست و آسیب بزرگی به آزادی بیان در افغانستان است."

آقای اکبرزاده پیش از این از طالبان خواسته بود که برای حل چنین مشکلات هرچه زودتر کارشیوۀ خود را با رسانه‌ها و خبرنگاران در میان گذارد.

از سویی هم خبرنگاران افغان از برخورد دوگانهٔ ‌طالبان با آنان و خبرنگاران خارجی شکایت می‌کنند-موردی که رینا امیری نماینده ویژه امریکا در بخش حقوق بشر و زنان در افغانستان به آن در تویتش اشاره کرده است.

یکی از خبرنگاران افغان که به دلیل موضوعات امنیتی نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی گفت: "مقام‌های فعلی طالبان با خبرنگاران و رسانه‌ها برخورد دوگانه دارد، شرایط را برای خبرنگاران خارجی بسیار آسان کرده اند، معلومات را به وقت با آن‌ها شریک می‌سازند و برای مصاحبه نیز زمان کافی در اختیار‌شان قرار می‌دهند، اما این همه با خبرنگاران افغان برعکس است، معلومات را به وقت همرایشان شریک نمی‌سازند و بیشتر وقت به همین دلیل، سوژه‌ها ارزش خبری خود را از دست می‌‌دهند و تمامی زحمات با خاک یکسان می‌شوند."

آرشیف- شماری از خبرنگاران افغان
آرشیف- شماری از خبرنگاران افغان

این خبرنگار ادعا می‌کند که برخی از مقام‌های طالبان پرسش‌های مربوط به موضوع مصاحبه را از قبل می‌خواهند تا با آن‌ها شریک ساخته شود و بعد از سانسور در مورد مسایل دلخواه خود با آن‌ها مصاحبه می‌کنند.

اما مقام‌های حکومت طالبان این ادعا‌ها را رد می‌کنند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که آن‌ها در طرزالعمل ساخته شده، از قانون رسانه ها، با در نظر داشت ارزش‌های ملی و چارچوب اسلامی کشور از فعالیت تمامی رسانه‌ها و خبرنگاران حمایت می‌کنند: "اینکه گویا امارت اسلامی از فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها جلوگیری می‌کنند و بالای آن‌ها محدودیت وضع می‌کنند، من این را رد می‌کنم، امارت اسلامی در چارچوب أصول اسلامی و قانون رسانه‌ها از فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران در بخش آزادی بیان حمایت می‌کند و کدام مشکل نیست."

آقای کریمی می‌گوید، فدراسیون رسانه‌ها و خبرنگاران که شمار زیاد اعضای رسانه‌ها و نهادهای پشتیبان رسانه‌ها اعضای آن اند اکنون هم فعالیت می‌کند.

به گفته کریمی برخی از مسئولان این فدراسیون در حالی که بده‌کاری‌های مالیاتی این نهاد را نپرداخته و نیز تاریخ جواز آن گذشته است، به خواست خود از افغانستان بیرون شده اند.

اما فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌ها در این مورد چیزی نگفت.

این در حالی است که در حین پوشش راه‌پیمایی‌های اخیر ویدیو‌های از بدرفتاری‌ها و لت‌وکوب خبرنگاران و زندانی ساختن آن‌ها از سوی طالبان مسلح به نشر رسیده اند.

اما پس حاکمیت طالبان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ بر افغانستان تا اکنون از زندانی شدن و لت‌وکوب هیچ خبرنگار خارجی از سوی طالبان مسلح و یا عدم دسترسی به اطلاعات گزارشی به نشر نه‌رسیده است.

XS
SM
MD
LG