لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۸

واکنش‌ها به بازداشت دو خبرنگار تلویزیون خصوصی آریانا


لوگوی تلویزیون خصوصی آریانا
لوگوی تلویزیون خصوصی آریانا

‎بازداشت اسلم حجاب پرودیسر و خبرنگار بخش اقتصادی آریانا نیوز با همکارش وارث حسرت گوینده برنامه‌های سیاسی این تلویزیون خصوصی واکنش‌ها و نگرانی هایی را برانگیخته است.

شریف حسنیار رئیس نشرات آریانا نیوز در این باره به رادیو آزادی گفت: "زمانی‌که افراد مربوط به طالبان اسلم حجاب را در پیش درب آریانا نیوز بازداشت می‌کنند، وراث حسرت می‌رود تا بپرسد که او را کجا می‌برند. آن‌ها از وارث می‌پرسند که خودت نیز خبرنگار هستی؟ او می‌گوید که بلی و وارث را نیز باخود شان می‌برند."

ماموریت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" در پیوند به بازداشت این دو خبرنگار آریانا نیوز در حساب توییتر خود نگرانی کرده و نوشته که: "سازمان ملل از طالبان می‌خواهد که بگویند چرا این خبرنگاران را بازداشت کردند و نیز به حقوق افغانان احترام بگذارند. ما به طالبان همچنان صدا می‌زنیم که مکان فعالان حقوق زن را که بازداشت کرده اند نیز روشن سازند که دو هفته پیش ناپدید شده اند."

‎در همین حال حجت الله مجددی رئیس اجرایی انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید منابع به او گفته اند که بازداشت این دو خبرنگار پیوندی با فعالیت‌های خبرنگاری آنان ندارد: "انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان تلاش می‌کند دلیل بازداشت این هم مسلک‌های خود را دریابد و برای رهایی آنان اقدام‌های لازم را انجام دهد."

در این میان خلیل همراز سخنگوی ریاست عمومی استخبارات طالبان در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده نوشته که این خبرنگاران از سوی آنان بازداشت نشده.

او افزوده است که این موضوع را با نهادهای امنیتی دیگر طالبان در میان گذاشته اند و اگر اطلاعاتی به دست آورند با رادیو آزادی در میان خواهند گذاشت.

سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله طالبان در این باره به پرسش رادیو آزادی پاسخ نداد.

پیش از این فدراسیون جهانی خبرنگاران، افغانستان را از زمان برقراری حاکمیت طالبان، خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران خوانده است.

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشرنیز گفته که طالبان باید با خبرنگاران افغانستان همان گونه رفتار کنند که با خبرنگاران خارجی رفتار می‌کنند.

XS
SM
MD
LG