لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

عفو بین‌الملل خواستار رهایی بدون قید و شرط دو خبرنگار افغان شد


عبدالوارث حسرت و اسلم حجاب خبرنگاران تلویزیون خصوصی آریانا
عبدالوارث حسرت و اسلم حجاب خبرنگاران تلویزیون خصوصی آریانا

بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل در توییتر خود نوشته که دستگیری این خبرنگاران قابل توجیه نیست و این حرکت حمله بر آزادی رسانه‌ها و یک تهدیدی جدی برای آزادی بیان است.

عفو بین‌الملل از طالبان خواسته تا این دو خبرنگار را بدون هیچ قید و شرط آزاد کنند.

بخش جنوب آسیای سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید، طالبان مدافعان حقوق بشر و خبر‌نگاران را در حالی دستگیر کرده اند که نمایندگان آنها در هفته گذشته با نمایندگان جامعه جهانی در ناروی دیدار کردند تا در مورد وضعیت حقوق بشر گفتگو کنند.

تلویزیون خصوصی "آریانا نیوز" می‌گوید دو خبرنگار آن به نام‌های عبدالوارث حسرت و اسلم حجاب روز دوشنبه بدون هیچ دلیل دستگیر شده اند.

شریف حسنیار رئیس نشرات آریانا نیوز در این باره به رادیو آزادی گفت: "زمانی‌که افراد مربوط به طالبان اسلم حجاب را در پیش درب آریانا نیوز بازداشت می‌کنند، وراث حسرت می‌رود تا بپرسد که او را کجا می‌برند. آن‌ها از وارث می‌پرسند که خودت نیز خبرنگار هستی؟ او می‌گوید که بلی و وارث را نیز با خود شان می‌برند."

در نشست ناوری هیئتی به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، بار دیگر در ملاقات با دیپلمات‌های غربی تاکید کرد که به حقوق زنان و مردان در افغانستان احترام می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواسته که از نقض بیشتر حقوق بشر در افغانستان خودداری کنند.
در این حال هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز بار دیگر در مورد دستگیری عبدالوارث حسرت و اسلم حجاب خبرنگاران تلویزیون آریانا ابراز نگرانی کرده و خواستار توضیحات طالبان در مورد دستگیری آنها شده است.

در این حال خلیل همراز سخنگوی ریاست عمومی استخبارات طالبان در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده نوشته که این خبرنگاران از سوی آنان بازداشت نشده.

او افزوده است که این موضوع را با نهادهای امنیتی دیگر طالبان در میان گذاشته اند و اگر اطلاعاتی به دست آورند با رادیو آزادی در میان خواهند گذاشت.

سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله طالبان در این باره به پرسش رادیو آزادی پاسخ نداد.

پیش از این فدراسیون جهانی خبرنگاران، افغانستان را از زمان برقراری حاکمیت طالبان، خطرناک‌ترین کشور برای خبرنگاران خوانده است.

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشرنیز گفته که طالبان باید با خبرنگاران افغانستان همان گونه رفتار کنند که با خبرنگاران خارجی رفتار می‌کنند..

XS
SM
MD
LG