لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۹

افزایش تنش مسکو با غرب و روابط گرم روسیه با چین


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با همتای چینی اش شی جین پینگ
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با همتای چینی اش شی جین پینگ

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی او روز گذشته (جمعه ۴ فبروری) در پیکنگ پایتخت چین، قبل از مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی دیدار کردند.

در اعلامیه‌ای مشترک که بعد از دیدار آنها نشر شد، به "دوستی نامحدود" بین این دو کشور اشاره و گفته شده که هیچ مانعی برای همکاری بین آنها وجود ندارد.

این اظهارات در حالی بیان شده که روسیه اخیراً بیش از ۱۰۰ هزار عسکر را در امتداد سرحدات با اوکراین مستقر کرده و خواستار تضمین‌های امنیتی از اروپا شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همچنان در اوایل این هفته در نخستین اظهارات عمومی مهم خود در مورد بحران ناشی از تجمع گسترده نظامی در نزدیک سرحد با اوکراین، هرنوع برنامه‌ریزی حمله بر اوکراین را رد کرد، اما گفت که می‌تواند دست به اقدام نظامی نامشخصی بزند، مگر اینکه خواست‌های امنیتی این کشور برآورده شود.

روسیه همچنان خواستار عدم امکان پیوستن اوکراین به پیمان نظامی ناتو شده است.

بسیاری از مقام‌های غربی گفته اند که روسیه می‌خواهد برضد اوکراین اقدام نظامی را انجام دهد، ولی مسکو این اتهامات را رد کرده است.

در حالی که تا هنوز هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش‌ها در مورد اوکراین دیده نمی‌شود، بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا و اولف شولز صدراعظم جرمنی، روز گذشته در یک گفتگوی تلفونی توافق کردند که متحدان غربی باید عواقب و پی آمد‌های بیشتری را در صورت حمله روسیه بر اوکراین در نظر بگیرند.

صدراعظمان بریتانیا و جرمنی همچنان بر اهمیت گفتگو با مسکو تاکید کرده، گفته اند که از همه چینل‌ها و شیوه‌های دیپلماتیک برای حل بحران موجود بین روسیه و اکراین استفاده خواهند کرد.

انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

در این حال، انتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، روز گذشته در یک تماس تلفونی با دیمیترو کولیبا وزیر امور خارجه اوکراین در مورد تقویت نظامی روسیه در نزدیک سرحد با اوکراین صحبت کرده است.

واشنگتن گفته که قصد دارد هزاران عسکر را به اروپا بفرستد تا متحدان ناتو را تقویت کند.

ناتو مسکو را به استقرار حدود ۳۰ نیروی نظامی در بلاروس متهم کرده می‌گوید، روسیه با استقرار بیش از ۱۰۰ هزار عسکر در امتداد سرحداتش، حمله بر اوکراین را طرح‌ریزی کرده.

اما روسیه ادعا طرح‌ریزی حمله بر اوکراین را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG