لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

رد گزارش خبرنگاران بدون مرز از سوی طالبان؛ برخی خبرنگاران: مصون نیستیم


آرشیف- پوشش خبری کنفرانس مطبوعاتی از سوی خبرنگاران افغان در کابل. عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- پوشش خبری کنفرانس مطبوعاتی از سوی خبرنگاران افغان در کابل. عکس جنبه تزئینی دارد

عبدالقیوم زاهد صمدزی یکی از خبرنگاری است که در این اواخر از سوی طالبان بازداشت شد.

او ۱۲ سال است با رسانه‌ها در افغانستان کار می‌کند و اکنون با تلویزیون خبری ۹۲ پاکستان مصروف کار است.

آقای صمدزی می‌گوید، چندی پیش ابتدا از سوی نظامیان طالبان در برابر ریاست پاسپورت لت و کوب شد، و چند روز پس از آن هنگام ساختن گزارش در یکی از نشست‌ها از سوی افراد طالبان بازداشت و در جای نامعلوم و یک اتاق سرد برای یک شبانه روز در بند انداخته شد.

او به رادیو آزادی گفت: "ساحه برای خبرنگاران تنگ شده، در پنج روز دو حادثه برای من رخ داد، من و خانواده ام بعد از این احساس مصونیت نمی‌کنیم، و فعلاً هم کار نمی‌کنم، و فعالیت‌های رسانه‌یی خود را پیش برده نمی‌توانم."

سازمان خبرنگاران بدون مرز روز جمعه با نشر یک گزارش نگاشته است که پس از سقوط کابل به دست طالبان، کم و بیش ۵۰ خبرنگار در افغانستان از سوی حکومت طالبان بازداشت شده و یا برای مدت کوتاه در بند مانده اند.


در این گزارش گفته شده است که این بازداشت‌ها با خشونت نیز به همراه بوده است.

با این حال، نصیراحمد نوری مسئول دادخواهی نی یا نهاد پشتیبان رسانه های آزاد افغانستان به رادیو آزادی گفت،‌ روند بازداشت،‌ تهدید و خشونت در برابر خبرنگاران از سوی طالبان جریان دارند و هیچ رویدادی پی‌گیری نشده است: "در حکومت این‌ها یک سیاست دو پهلو را می‌بینیم، در ظاهر و مجالس کلان از حمایت خبرنگاران سخن می‌گویند، اما وقتی در عمل می‌بینیم، اصلاً چنین چیزی نیست، این مایهٔ نگرانی است، این سیاست سبب می‌شود که خبرنگاران بیشتر از پیش در هراس باشند و نتوانند فعالیت‌های رسانه‌یی خود را به پیش ببرند."

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان


اما بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز به رادیو آزادی می‌گوید، که حکومت طالبان به آزادی بیان متعهد است: "ما تلاش‌های جدی را زیر کار داریم، و در حال مسلکی ساختن و فهماندن نیروهای امارت اسلامی هستیم که در شهر ها و ساحات چه‌گونه با خبرنگاران رفتار نمایند."

بر اساس یک سروی فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان که روز پنجشنبه (۱۴ دلو) نشر شد آمده که از میان ۶۰۳ رسانه، ۳۱۸ رسانه از ۱۵ آگست به اینطرف در افغانستان مسدود شده اند.

در سروی آمده که از وضعیت موجود در افغانستان، روزنامه‌ها خیلی متاثر شده اند، از جملۀ ۱۱۴ روزنامه صرف ۲۰ روزنامه چاپ می‌شوند.

فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان گفته که بر اساس گزارشی که برای این فدراسیون تهیه شده، ۵۱ شبکۀ تلویزیونی، ۱۳۲ رادیو و ۴۹ رسانۀ آنلاین فعالیت خود را متوقف کرده اند.

در بیانیه آمده که از میان بیش از پنج‌هزار تنِ که پیش از حاکمیت طالبان در رسانه ها کار می‌کردند اکنون صرف ۲۲۳۴ خبرنگار کار می‌کنند. ۷۲ درصدِ کسانی که وظایف شان را در رسانه ها از دست داده اند زنان استند.

XS
SM
MD
LG