لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

حکومت طالبان گزارش ملل متحد مبنی بر افزایش فعالیت گروه‌های مسلح خارجی را رد کرد


وزارت خارجه حکومت طالبان گزارش اخیر گروه نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر افزایش فعالیت گروه‌های مسلح خارجی در افغانستان را رد کرد.

حکومت طالبان می‌گوید، چنین گزارش‌هایی که در آن مدارک وجود ندارند به خیر افغانستان، منطقه و جهان نیست.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان با فرستادن پیامی به رادیوآزادی در این مورد گفت: "امارت اسلامی افغانستان گزارش اخیر تیم نظارت شورای امنیت سازمان ملل متحد را که در آن ادعا شده است که فعالیت گروه‌های مسلح خارجی در افغانستان افزایش یافته را به شدت رد می‌کند."

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در اعلامیه‌ای نیز گفته که حکومت طالبان تعهدات خود در توافقنامۀ دوحه را عملی کرده و به کسی اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان تهدید را متوجه کشورهای دیگر سازد.

وزارت خارجه طالبان گفته که تمام طرف‌ها به شمول شورای امنیت ملل متحد نیز با درک حقایق اظهارات مسئولانه کنند.

اما برخی از آگاهان سیاسی افغانستان قطع روابط طالبان با گروه‌های خارجی را نا‌ممکن می‌دانند.

شکریه بارکزی، دیپلمات و عضو ولسی جرگه در حکومت پیشین افغانستان
شکریه بارکزی، دیپلمات و عضو ولسی جرگه در حکومت پیشین افغانستان

شکریه بارکزی، دیپلمات و عضو ولسی جرگه در حکومت پیشین افغانستان گفت: " طالبان نمی‌توانند رابطۀ خود را با گروهای بیرونی مانند القاعده و دیگر شبکه‌ها قطع کنند، به این دلیل که این‌ها یک پیشینۀ تاریخی همکاری، هدف مشترک و ایدیولوژی مشترک نسبت به جهان غرب و مسایل دینی دارند"

در یک گزارش تحلیلی گروه نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل آمده که عبدالله، پسر بن لادن، در ماه اکتبر سال گذشته برای دیدار با طالبان به افغانستان رفته است. موضوعی که طالبان آن را رد کردند.

در این گزارش آمده که پس از شش ماه حاکمیت طالبان افغانستان این پتانسیل را دارد که به پناهگاه امن القاعده و شماری از گروه‌های تروریستی آسیای میانه و فراتر از آن تبدیل شود.

XS
SM
MD
LG