لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

عمران خان: بحران بشری زندگی نصف نفوس افغانستان را تهدید می‌کند


عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

صدراعظم پاکستان به این باور است که پس از سال‌های طولانی، زمینه برای صلح در افغانستان فراهم شده اما او تاکید کرده که بحران بشری در این کشور در حالی افزایش است و زندگی نیمی از شهروندان را تهدید می‌کند.

عمران خان در گفتگو با شبکه تلویزیونی کگتن چین که دیروز دوشنبه (۱۸ دلو) نشر شد، بحران بشری در افغانستان را در حال افزایش و نگران کننده عنوان کرد:"نخستین بار است که فرصت برای صلح در افغانستان فراهم شده زیرا در حال حاضر جنگ نیست. اما اکنون مشکل اصلی بحران بشری بزرگ است زیرا افغانستان پیش از حاکمیت دوباره طالبان، بیشتر به کمک‌های خارجی متکی بود. ۷۵ درصد بودجه افغانستان از طریق کمک‌های بین‌المللی تامین می‌شد. هنگامی که این کمک‌ها متوقف شدند، اکنون حکومت با بحران جدی روبه‌رو است و خدمات را ارائه کرده نمی‌تواند."

عمران خان پیش از این در دیدار با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در مورد ادامه کمک‌های بشری و آزاد سازی دارایی‌های منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان گفتگو کرد.

حکومت‌های گذشته افغانستان بارها بر پاکستان اتهام وارد کردند که در خاکش به طالبان پناه داده و زمینه آموزش نظامی را برای آنها فراهم کرده است اما اسلام آباد این اتهام را همواره رد کرده.

پس از آنکه طالبان در ماه اسد کابل را گرفتند، لحن طالبان افغان در برابر مقام‌های پاکستانی نرمتر شده است.

عمران خان صدراعظم، شاه محمود قریشی وزیر خارجه و سایر مقام‌های پاکستانی، در سطح جهانی اظهاراتی داشته اند که جانبداری از طالبان خوانده شده است.

همزمان با نگرانی صدراعظم پاکستان، صندوق کودکان ملل متحد "یونیسف" دیروز در توییتر گفت که شب و روز سرما در افغانستان به سوی دشوار شدن روان است.

این صندوق گفته که توانسته است به همکاری سایر نهادها، برای ۱۷۰۰ خانواده در هرات کمک‌های زمستانی را فراهم کند.

سازمان ملل متحد در ماه دسمبر هشدار داده بود که رکود اقتصادی در افغانستان، در برابر چشمان همه صورت می‌گیرد بناءً این سازمان از جامعه جهانی خواسته که جلو این فاجعه را بگیرد.

XS
SM
MD
LG