لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

زلنسکی: پوتین هر تضمینی که به مکرون داده باشد قابل اعتبار نیست


ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین (راست) در جریان کنفرانس مشترک خبری با همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون در کیف.
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین (راست) در جریان کنفرانس مشترک خبری با همتای فرانسوی‌اش امانوئل مکرون در کیف.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی‌اش به او گفته اند که به اصول توافق سال ۲۰۱۴ موسوم به توافقنامه "مینسک" متعهد هستند.

آقای مکرون که برخلاف رهبران ایالات متحده امریکا و بریتانیا، احتمال حمله روسیه بر اوکراین را کم اهمیت جلوه داده، سه‌شنبه از مسکو به کیف رفت تا به حیث میانجی عمل کند.

امانوئل مکرون دیروز سه‌شنبه (۸ فبروری) در یک کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در کیف گفت، ارادۀ مشترک تنها راه تامین صلح و رسیدن به راه‌ حل سیاسی پایدار است.

اما ولادیمیر زلنسکی گفت، نسبت به هر تضمینی که ممکن است مکرون از پوتین دریافت کرده باشد، تردید دارد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که از تمرکز نیروهای روسیه در نزدیک سرحد با اوکراین، نخستین رهبر یک قدرت بزرگ غربی است که با رئیس جمهور پوتین دیدار کرده، از نتایج مذاکراتش در مسکو دفاع کرده و به خبرنگاران گفت، که هرگز حتی "برای یک ثانیه" هم انتظار دریافت امتیاز از پوتین را نداشته.

به اساس خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهور فرانسه هیچ پیشرفتی برای اعلام نداشت، اما گفته که فکر می‌کند مذاکرات او از تشدید بیشتر بحران کمک کرده.

به گفتۀ امانوئل مکرون، او معتقد است که می‌توان برای کاهش تنش‌ها بین روسیه با اوکراین و غرب گام‌هایی برداشت و خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شده.

کشورهای غربی به رهبری ایالات متحده از استقرار بیش از ۱۰۰ عسکر روسیه در سرحداتش با اوکراین و آمادگی برای تهاجم بر آن کشور نگران هستند، ولی مسکو می‌گوید هیچ حمله‌ای را برنامه‌ریزی نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG