لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۴

هدف سفر هیئت حکومت طالبان به سوئیس چیست؟


بیرق ملی سوئیس
بیرق ملی سوئیس

هیئت طالبان با شرکت در نشستی در ژینو آن هم در عقب در های بسته در تلاش دریافت کمک های جهان است.

نهاد غیردولتی سوئیس بنام "جینواکال " که در هنگام جنگ‌ها برای حفاظت از غیرنظامیان کار می‌کند روز سه‌شنبه در اعلامیه‌‌ای گفت که از روز دوشنبه تا جمعه میزبان یک نشست در مورد مسایل افغانستان در عقب درهای بسته است.

به گفته این نهاد هدف این نشست تسریع روند رسانیدن کمک‌های بشری به افغانستان است.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی تایید کرد که یک هیئت از طالبان به ریاست قلندر عبادی سرپرست وزارت صحت حکومت طالبان که در آن نمایندگان وزارت‌های دفاع، داخله و عدلیه هم عضویت دارند، برای شرکت در این نشست به ژنیو رفته اند.

او گفت: "این هیئت امارت اسلامی با شمار دیگر از موسسات کمک کننده‌ بین‌المللی و بشری دیدار می‌کند و تلاش می‌کند توجه این موسسات کمک کننده بین‌المللی را برای کمک به وضعیت افغانستان جلب کند."

در اعلامیه‌ای نهاد غیر دولتی سوئیس آمده است که در این نشست به حکومت طالبان دعوت داده شده است تا دو طرف در مورد وضعیت کمک‌های بشردوستانه، مصونیت غیرنظامیان، بخش صحت و چگونگی پاکسازی‌ ماین‌های باقی مانده از زمان‌های جنگ گفت‌وگو کنند.

در اعلامیه این نیز گفته شده است که "افغانستان به دلیل جنگ‌های گذشته، کووید-۱۹ و عواقب اقتصادی و اجتماعی و همچنان آلودگی هوا با یک حالت بحرانی روبرو شده است که ۲۳ میلیون نفوس آن با خطر گرسنگی روبرو بوده و ۹۷ درصد مردم زیر خط فقر زندگی دارند."

وزارت خارجه سوئیس گفته است که حضور طالبان در این کشور به معنای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست چیزی که مقام‌های ناروی هم مطرح کرده بودند.

حدود دو هفته پیش یک هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان به ناروی سفر کرد که در آن نشست با نمایندگان امریکا، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان شماری از افغان‌ها روی موضوعات مختلف به خصوص حقوق بشری بحث و گفتگو کردند.

پس از حاکمیت طالبان این دومین سفر هیئت طالبان به اروپا است.

اما تا حال هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

از سوی دیگر ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه برای افغانستان در مصاحبه با روزنامه RBK گفته بود، تا زمانی که طالبان به شمول حقوق زنان و دختران به حقوق بشر احترام نگذارد و یک حکومت همه شمول را تشکیل ندهد، روسیه این حکومت را به رسمیت نخواهد شناخت-بخشی از شرایطی که کشورهای جهان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان دارند.

XS
SM
MD
LG