لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

دفاع مجدد قصر سفید از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان


آرشیف- آخرین نظامی امریکایی در حال ترک افغانستان
آرشیف- آخرین نظامی امریکایی در حال ترک افغانستان

کاخ سفید یک بار دیگر از خروج کامل نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرد.

سخنگوی کاخ سفید هرچند امریکا برای موارد احتمالی پیش از خروج کامل آمادگی‌های کامل داشت اما فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان موضوعی بود که هیچ کسی آن را پیش بینی نکرده بود.

جن ساکی سخنگوی قصر سفید ناوقت سه‌شنبه در این مورد در یک‌ نشست خبری گفت: "من فقط می‌گویم، اگر به گام‌هایی که ما برای برنامه‌ریزی ویژه برداشتیم نگاهی بیندازید، ما برای طیفی از موارد احتمالی برنامه‌ریزی کردیم، حتی در حالی که، همان گونه که در آن زمان در مورد آن صحبت کردیم، پیش‌بینی نمی‌شد که نیروهای امنیت ملی افغان آن‌گونه که به شتاب سقوط کردند، چنین شود. هیچ کسی این را پیش‌بینی نکرده بود اما ما مجموعه‌ای از برنامه ریزی های احتمالی را انجام داده بودیم."

این در حالیست که واشنگتن پست روز دوشنبه با نشر گزارشی نوشت تحقیقات ارتش این کشور نشان دهنده کندی روند تخلیه از افغانستان بوده است.

این روزنامه نوشته است ارتش این تحقیقات را در پی حمله انتحاری ۲۶ ماه آگست ۲۰۲۱ که به یکی از دروازه‌های میدان هوایی بین المللی حامد کرزی رخ داد انجام داده است.

وزارت دفاع امریکا گفته که در آن حمله انتحاری ۱۷۰ افغان و ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند.

این گفته‌ها در حالی مطرح شده که پیش از خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان شماری از آگاهان امور سیاسی و مردم افغانستان از طریق رسانه‌ها نگرانی‌های شان از وضعیت و سرنوشت افغانان پس از خروج آمریکا و متحدانش را بارها ابراز کرده بودند.

پانزده روز پیش از خروج کامل نیروهای خارجی، نظام جمهوریت سقوط کرد و حکومت طالبان روی کار آمد.

پس لرزه‌های امنیتی- اقتصادی و اجتماعی این تغییرات سیاسی تا حال با گذشت حدود ۶ ماه از خروج آمریکا و متحدانش و حاکمیت طالبان در گوشه گوشه افغانستان و تاثیر آن‌ها بالای زندگی مردم قابل لمس است.

XS
SM
MD
LG