لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

یک زن و دو دخترش در شهر کابل به قتل رسیدند


موقعیت ولایت کابل در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت کابل در نقشه عمومی افغانستان

عیدیما ۴۱ ساله حوالی ساعت ۳ پس از چاشت روز سه‌شنبه همراه با دو دخترش مصریه ۹ ساله و منوره ۱۴ ساله در خانه اش در حوزه هفتم امنیتی کابل کشته شدند.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیه کابل، این رویداد را یک رویداد جنایی می‌داند و می‌گوید که نیم ساعت پس از این رویداد، پولیس مردی که به کشتن این زن و دخترانش متهم شده بود را بازداشت کرده است.

او گفت: "حوالی ساعت سه دیروز ماموران حوزه هفتم امنیتی ما خبر دریافت کردند که مردی به نام رامین سه زن را به قتل رسانده است که در تحقیقات اولیه متهم به جرم خود اعتراف و خود را راننده آنها معرفی کرد."

یک منبع به رادیو آزادی گفت که عیدیما همچون مدیر در وزارت اطلاعات و فرهنگ کار می‌کرد و دو دخترش دانش آموز بودند.

این قتل در حالی صورت می‌گیرد که عبدالسلام حنفی، معاون دفتر ریاست الوزرای طالبان، در دیدار با دیبرا لاینز، فرستاده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که هیچ‌ فردی حق دادگاه صحرایی و اجازه سرباز زدن از این امر را ندارد.

هرچند فرماندهی امنیه کابل کشتن یک مادر و دو دخترش در در کابل را یک جرم جنایی می‌گویند و در این مورد جزئیات بیشتر ندادند، اما نزدیک به سه هفته است که از سرنوشت پنج دختر معترض افغان که از خانه های شان در کابل ربوده شده اند نیز خبری نیست و حکومت طالبان محدودیت‌های اجتماعی خود را بر زنان افزایش داده است.

نگرانی فعالان حقوق زن از زنده گی تحت سلطۀ طالبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00


خانواده های این دختران و زنان معترض ادعا می‌کنند که این دختران در اسارت طالبان استند، اما حکومت طالبان می‌گوید که در حال گردآوری اطلاعات است و جزئیات بیشتری در این باره به دست نمی‌دهد.

دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان پس از چاشت روز سه‌شنبه در دیدار با عبدالسلام حنفی معاون رئیس الوزرای طالبان، نگرانی خود را در باره بازداشت و چگونگی وضعیت کنونی این دختران با او در میان گذاشت.

یوناما در اعلامیه‌ای گفته است که خانم لاینز از دولت طالبان خواسته است که همه اقدام‌های ممکن را برای تضمین آزادی این دختران انجام دهد.

پروانه ابراهیم خیل و تمنا زریاب پریانی در ۱۸ جنوری از خانه های شان و مرسل عیار و زهرا محمدی هفته گذشته بازداشت شدند، اما هنوز محل نگهداری آنها مشخص نیست و روشن نیست که آنان در چه وضعیتی بسر می‌برند.

عالیه عزیزی رئیس زندان زنان در هرات نیز ناپدید شده است اما با گذشت چند ماه از این رویداد از سرنوشت او خبری نیست.

به روز سه‌شنبه دفتر هماهنگی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار آزادی این زنان و بستگان آنان شد.

این نهاد از مقام‌های طالبان خواسته است که در باره محل نگهداری آنان معلومات دهد.

XS
SM
MD
LG