لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

کرسی مورد مناقشه افغانستان در ملل متحد؛ طالبان خواهان برگزاری نشست اضطراری شدند


آرشیف، اسامبله سازمان ملل متحد
آرشیف، اسامبله سازمان ملل متحد

کرسی نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل جنجالی شده‌است.

در حالی‌که مناقشه میان مقام‌های حکومت جمهوری پیشین بر سر چوکی سازمان ملل جریان دارد، حکومت طالبان از سازمان ملل می‌خواهد که این کرسی به آنان سپرده شود.

سهیل شاهین نامزد طالبان برای کرسی نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد از کمیتۀ اعتبارنامۀ این سازمان خواسته است که یک نشست اضطراری تشکیل داده و این کرسی را به آنان تحویل دهد.

آقای شاهین به رادیو آزادی می‌گوید، چوکی افغانستان در سازمان ملل حق حکومت طالبان است.

او افزود: "کرسی افغانستان در سازمان ملل در دست کسی است که هیچ کنترولی بر هیچ بخشی از افغانستان ندارد، نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد هستند و یکدیگر را به تقلب و خیانت متهم می‌کنند. ماندن در کنار آنان ظلم بزرگی به کشور و مردم و خلاف قوانین و اصول جاری است."

سهیل شاهین نامزد طالبان برای کرسی نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
سهیل شاهین نامزد طالبان برای کرسی نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

سهیل شاهین افزود که سازمان ملل برای تسهیل و هماهنگی فعالیت‌هایش در افغانستان با حکومت کنونی طالبان همکاری نزدیک دارد و چاره‌ای جز واگذاری این پست به آنان وجود ندارد.

آقای شاهین در حالی این درخواست را مطرح می‌کند که جنجال بر سر نماینده‌گی سازمان ملل میان برخی اعضای حکومت پیشین جریان دارد.

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجۀ حکومت پیشین، در نامه‌یی در چهارم فبروری از انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل خواست که به‌جای نصیر احمد فایق، محمد ولی نعیمی را به‌عنوان نمایندۀ دایمی افغانستان در سازمان ملل بپذیرید.

به‌گفتۀ او، ولی نعیمی در زمان استعفای غلام محمد اسحق‌زی بیمار بود و مسئولیت موقتاً به نصیر احمد فایق داده شده بود.

اما آقای فایق در پاسخ گفت که شماری از مقام‌های فاسد در جمهوری پیشین تلاش خود را برای خفه کردن خواست او برای عدالت آغاز کرده‌اند.

دیروز چهارشنبه در تویتر نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل اظهارات آقای فایق غیر مسئولانه خوانده شده بود و در آن گفته شده بود که محمد ولی نعیمی به‌جای نصیر احمد فایق کار خود را آغاز کرده‌است، اما آقای فایق صبح امروز به رادیو آزادی گفت: "نخیر، این درست نیست، زیرا حساب تویتر در دست یکی از افراد دخیل در این توطئه است."

سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل ادعا می‌کند که در پی تقاضای توقیف و محاکمۀ مقام‌های فاسد و خیانت‌کار در حکومت محمد اشرف غنی، توطئه‌های از سوی تعدادی از مقامات پیشین علیه او طراحی شده تا در نتیجۀ این فشارها، ندای عدالت‌خواهی او را خاموش کنند.

تلاش کردیم تا در این زمینه با محمد حنیف اتمر نیز تماس برقرار کنیم، اما موفق نشدیم.

XS
SM
MD
LG