لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

د هیل: بایدن می‌گوید که یافته‌های گزارش اردو در مورد افغانستان را رد می‌کند


شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
شماری از روزنامه‌های بین‌المللی
  • د هیل

روزنامۀ د هیل (The Hill) مطلبی دارد زیر این عنوان، «بایدن می‌گوید که یافته‌های گزارش اردو در مورد افغانستان را رد می‌کند».

بر اساس گزارش روزنامۀ واشنگتن پست، در این گزارش تحقیقی اردو، مقامات نظامی از کوتاهی در قسمت کنترول وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای امریکایی از این کشور، از ادارۀ رئیس جمهور بایدن انتقاد کرده‌اند.

روزنامۀ د هیل نوشته است، آقای بایدن در مصاحبه با شبکۀ ان‌بی‌سی پنجشنبه گفت که "هیچ زمانی، وقت خوب برای خروج از افغانستان نبود".

او در ادامه افزوده است که در صورت عدم خروج نیروها از افغانستان، مقامات نظامی موضوع فرستادن نیروهای بیشتر به افغانستان را مطرح می‌کردند.

روزنامه واشنگتن پست نوشته است که در گزارش چند هزار صفحه‌ای، مقامات نظامی قصر سفید و وزارت خارجۀ ایالات متحده را متهم کرده‌اند که پیشروی سریع طالبان هنگام خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را تشخیص نداده اند.

د هیل نوشته است، در گزارش مقامات نظامی امریکا به اختلافاتِ گزارش شده بر سر چگونگی انتقال امریکایی‌ها و افغان‌هایی نیز اشاره شده که با خطر روبه‌رو بوده اند.

رئیس جمهور بایدن قاطعانه از تصمیم خروج دفاع کرده و گفته است که ماندن در افغانستان به قیمت جان امریکایی‌های بیشتر و مجبور شدن امریکا برای فرستادن نیروی اضافه برای مبارزه با طالبان می‌انجامید.

  • اندیا تودی

روزنامۀ اندیا تودی می‌نویسد که سیستم مراقبت صحی افغانستان از زمان بازگشت طالبان به قدرت به شدت زیان دیده است.

این در حالی‌ست که وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان می‌گوید که برای کنترول وضعیت اقداماتی را انجام داده، اما به کمک جامعۀ جهانی نیاز دارد.

روزنامه می‌نویسد که با افزایش موارد 'کووید-۱۹' در فصل زمستان تدارکات صحی، آکسیجن و حتی تجهیزات گرم کننده در حال تمام شدن است.

در بخشی از مطلب روزنامه در این مورد می‌خوانیم که اومیکرون نوع جدید ویروس کرونا به شدت به افغانستان زیان می‌رساند.

روزنامه به نقل از جاوید هژیر، سخنگوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان نوشته است که قرار بود کیت‌های تشخیص اومیکرون در پایان ماه گذشتۀ میلادی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

در ادامه آمده که سازمان جهانی صحت می‌گوید که افغانستان این کیت‌ها را در آخر فبروری دریافت خواهد کرد.

پیش از این تدروس ادهانوم گبریاسوس رئیس سازمان صحی جهان نیز در دیداری با قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان هفتۀ گذشته در سویس، وضعیت خدمات صحی در افغانستان را وخیم خوانده بود.

XS
SM
MD
LG