لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

وزارت صحت طالبان: ۵ تن در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند


آرشیف- کارکنان صحی شفاخانه افغان‌جاپان در کابل در حال انتقال جسد فردیکه در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است
آرشیف- کارکنان صحی شفاخانه افغان‌جاپان در کابل در حال انتقال جسد فردیکه در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باخته است

وزارت صحت عامه طالبان می‌گوید، در ۲۴ ساعت گذشته در ۱۲ ولایت افغانستان، ۵ تن در نتیجهٔ بیماری کووید-۱۹ جان باخته اند.

جاوید هژیر سخنگوی این وزارت می‌گوید، در یک شبانه روز نزدیک به ۱۲۰۰ نمونه برای آزمایش گرفته شده بود که از جمع آنها حدود ۴۰۰ مورد مثبت در ۱۲ ولایت تثبیت شد.

او شام دیروز جمعه (۲۲ دلو) در این مورد به رادیو آزادی بیشتر گفت: "از جمله، قندهار ۱۲۵ واقعه، وردک ۵۵، کابل ۴۱، ننگرهار ۴۰، غزنی ۳۶، تخار ۲۰، پنجشیر ۱۹، بلخ ۱۷، کندز ۱۱، بادغیس ۱۲، بامیان ۱۰ و کنر ۱۲ واقعه مثبت داشتند. الحمدالله ۲۶۳ نفر شفایاب شده و ۵ واقعه فوتی داشتیم ۴ در کابل و یک در لوگر."

سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان نگفت که موارد تازه ابتلا به ویروس کرونا از کدام نوع آن بوده زیرا این وزارت قبلاً گفته بود که وسایل و تجهیزاتی در اختیار ندارد که انواع ویروس کرونا را تشخیص دهد.

در این حال تدروس ادهانوم گبریاسوس رئیس سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه در حساب توییتر خود نوشته که در دیدار با سرپرست وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان در مورد وخامت اوضاع صحی به او وعده داده تا وسایل تشخیص کووید-۱۹ به ویژه نوع اومیکرون را به این کشور کمک کند.

شفاخانه اختصاصی تداوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ولایت پکتیا
شفاخانه اختصاصی تداوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ولایت پکتیا

در ضمن، جاوید هژیر سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان در ادامه به رادیو آزادی گفت که سازمان جهانی صحت و اداره یونیسف برای تجهیز ده شفاخانه از جمع ۱۷ شفاخانهٔ فعال در افغانستان، کمک می‌کنند.

او گفت: "در بخش کووید ما، شفاخانه های که قرارداد شده، مشکلات دوا و تجهيزات شان حل است و معاشات داکتر صاحبان پرداخته شده، لیکن شفاخانه های که تا فعالاً قرارداد نشده، هم در بخش معاشات و هم در بخش دوا و تجهیزات یک اندازه مشکلات دارند. در ضمن تفاهمنامه‌ای را که وزارت صحت افغانستان با یونیسف دارد، قرار است که ده دستگاه تولید آکسیجن در ده ولایت افغانستان برای مرفوع ساختن آکسیجن بیماران کووید-۱۹ بسازد."

به گفته سخنگوی وزارت صحت عامه طالبان آنها از ۳۸ شفاخانه دولتی و ۹ شفاخانه خصوصی کووید-۱۹ توانسته اند که تنها ۱۷ شفاخانه را فعال کنند که تا کنون برای پنج شفاخانه آن تمویل کننده پیدا کرده اند.

جاوید هژیر همچنان گفت که از آغاز روند واکسین ضد ویروس کرونا تا کنون نزدیک به ۸ میلیون نفر واکسین شده که از جمع آن، از شروع حاکمیت طالبان در ماه آگست به این سو، بیش از سه میلیون و هفت صد هزار نفر واکسین شده اند.

XS
SM
MD
LG