لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

واکنش افغان‌ها به فرمان جو بایدن: افغان‌ها نباید قربانی معاملات امریکا و القاعده شوند


حملات القاعده به ساختمان های تجارت جهانی به تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱
حملات القاعده به ساختمان های تجارت جهانی به تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱

جو بایدن رئیس جمهور امریکا با فرمانی هفت میلیارد دالر دارایی منجمد شدهٔ افغانستان را آزاد ساخت.

او در فرمانی که جمعه شب امضا کرد، حکم داد که سوم و نیم میلیارد دالر این دارایی به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر و نیم دیگر آن برای کمک‌های بشری به مردم افغانستان اختصاص داده شود.

برخی شهروندان کشور این تصمیم امریکا را جفای بزرگ در حق بیش از نیمی از جمعیت افغانستان می‌داند که در گرسنگی به‌ سر می‌برند.

نظیفه حیدری از ولایت بامیان است. او می‌گوید: "هیچ افغانی دخیل نبود در حملات یازدهم سپتامبر. باید امریکا این غرامت را از القاعده و هم‌دستانش که در او وقت امریکا بود بگیرد نه از مردم افغانستان."

فاطمه رحیمی باشنده هرات در مورد گفت: "مردم افغانستان وضعیت خوبی ندارند و از نظر اقتصادی هر روز وضعیت‌ بدتر می‌شود و حتی یک نان خشک هم سر سفره‌های خود ندارند. در حال حاضر مردم نیاز شدید به این پول دارند و وقتی به قربانیان حادثه یازده سپتامبر داده شود، ضربه شدید به اقتصاد افغانستان زده می‌شود."

برخی دیگر شهروندان کشور می‌گویند این پول سرمایه مردم افغانستان است نه حکومت طالبان.

حیات باشنده بغلان می‌گوید شهروندان افغانستان که خود قربانی هراس افگنی استند، نباید قربانی معاملات امریکا با القاعده شوند: "کسانی‌که داد از بشر دوستی می‌زنند و داد از این می‌زنند که مردم افغانستان در به‌در استند، خود شان مردم را در به‌در می‌کنند و این‌ها پول و حق مردم افغانستان را که در شرایطی بسیار بدی قرار دارند به کسانی می‌دهند که در یازدهم سپتامبر قربانی شدند."

بر اساس فرمان رئیس جمهور جو بایدن سه و نیم میلیارد دالر به آن خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر داده می‌شود که مدت‌ها برای دریافت راه‌های غرامت از القاعده تلاش می‌کنند.


در فرمان همچنان آمده که این دارایی‌ها اکنون آزاد نمی‌شوند، بلکه از بانک‌ها خواسته شده که سه و نیم میلیارد دالر این پول به صندوق کمکی انتقال داده شود تا نهادهای امداد رسان بتوانند پول را برای کمک به بحران بشری در افغانستان و همچنان رفع نیازمندی های اساسی مردم به مصرف برسانند.

حملات یازدهم سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی در دوران حاکمیت اول طالبان در افغانستان صورت گرفت.

در آن زمان ایالات متحده از طالبان خواست که اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده را به آن‌ها بسپارند، اما طالبان این تقاضا را نپذیرفت و در نتیجه امریکا بر افغانستان حمله کرد و رژیم طالبان را سرنگون نمود.

XS
SM
MD
LG