لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

دافغانستان بانک: تصمیم بایدن ناعادلانه، مالک دارایی‌ها مردم افغانستان است


بانک مرکزی افغانستان
بانک مرکزی افغانستان

بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل حکومت طالبان می‌گوید که فرمان اجرایی رئیس جمهور ایالات متحده در مورد ذخایر ارزی منجمد شدۀ افغانستان پذیرفتی نیست.

این بانک در بیانیه‌ای امروز شنبه (۲۳ دلو) گفت که مالک اصلی این ذخایر مردم افغانستان اند.

صابر مومند سخنگوی بانک مرکزی در این باره به رادیو آزادی بیشتر گفت: "این ذخایر در گذشته و حال مربوط به حکومت‌ها، احزاب و گروه‌ها و مطابق به خواست و یا تصمیم آنها نیز استفاده نگردیده است. به این ترتیب ذخایر ارزی افغانستان با درنظر داشت اهداف مشخص مطابق به معیارهای پذیرفته شدۀ جهانی مدیریت می‌گردد. د افغانستان بانک تصمیم اخیر ایالات متحدۀ امریکا را در خصوص ذخایر ارزی و اختصاص آن به اهداف غیر مرتبط را در حق مردم افغانستان غیر عادلانه می‌داند."

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده دیروز جمعه فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن حدود هفت میلیارد دالر دارایی منجمد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان آزاد خواهد شد.

بر بنیاد فرمان نیمی از این مبلغ برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در در افغانستان استفاده خواهد شد و سه و نیم میلیارد دالر باقی مانده برای تأمین مالی دوسیۀ قضایی قربانیان تروریزم در امریکا از جمله برای ادعای خانواده های قربانیان حملات یازدۀ سپتمبراستفاده خواهد شد.

پس از تقسیم شدن دارایی‌های بانکی افغانستان به دو بخش، دیدبان حقوق بشر از تصمیم دولت بایدن انتقاد کرده و گفته است که بخاطر رفتار طالبان چرا باید افغان‌ها مجازات شوند؟

دیدبان حقوق بشر می‌گوید، اگر دارایی‌های بانکی افغانستان به این شکل تقسیم شود، ثبات اقتصادی در این کشور از بین می‌رود.

شماری از مقامات پیشین نیز با این تصمیم رئیس جمهور امریکا مخالفت کرده و گفته اند که تاوان را باید حامیان تروریسم بپردازند نه افغان‌های فقیر.

تصمیم جو بایدن در داخل این کشور نیز با مخالفت‌هایی روبرو شده، از سیاستمداران گرفته تا مردم عادی آن را "غیرمنصفانه و غیرمنطقی" می‌دانند.

اما انتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، آن را بخشی از حمایت مردم افغانستان خواند و توماس وست، فرستاده ویژه برای افغانستان نیز نوشته که بحران کنونی در افغانستان نیازمند همکاری بین‌المللی است و فرمان اجرایی جو بایدن برای کمک و حمایت از مردم افغانستان است.

اما رینا امیری نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور حقوق بشر، دختران و زنان افغان پس از این تصمیم در صفحه توییتر خود نوشت که "این روز برای افغان‌ها روز بدی است."

خانم امیری توضیح بیشتری در مورد این نوشته‌اش نداد.

جری گلدمن، وکیل خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر، گفته که تعدادی از کشورها و سازمان‌های دیگر نیز باید پاسخ دهند: "ما می‌دانیم که بسیاری از گروه‌ها از القاعده حمایت کرده اند. ما گفته‌ایم که عربستان سعودی و ایران در آن نقش داشته‌اند و در این باره ما قضاوت کردیم. ما ادعا می‌کنیم که برخی از موسسات خیریه نیز از آن حمایت کرده اند. ما ادعا می‌کنیم که سودان از آن حمایت کرده، به همین دلیل نهادها و دولت‌های زیادی وجود دارند که مانند طالبان باید پاسخگو باشند."

خانواده‌های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر ادعا می‌کنند طالبان در دور اول حاکمیت خود به اسامه بن لادن، رهبر القاعده، پناه‌گاه دادند و از تحویل دادن او به امریکا خودداری کرده‌اند.

زمانیکه این حملات در سال ۲۰۰۱ توسط شبکۀ القاعده در امریکا صورت گرفت طالبان در افغانستان حاکم بودند.

ایالات متحده در آن وقت از طالبان خواستند که اسامه بن لادن رهبر پیشین القاعده را به امریکا تسلیم کنند اما طالبان این تقاضا را رد کردند.

سپس ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده به افغانستان حمله کرد که سبب سقوط رژیم طالبان شد.

طالبان نزدیک به شش ماه پیش دوباره به افغانستان حاکم شدند و همه نیروهای امریکایی این کشور را ترک کردند.

XS
SM
MD
LG